Antenner J26?
Antenner J26?
Blev lite osäker i slutstadiet av mitt bygge. Hur var det med de svenska Mustangerna - hade de antennwire eller försvann den iom försvenskning?
-
- Namn: Johan Elvin
Re: Antenner J26?
Observera att Museets J 26 inte är helt korrekt med detaljerna.
Dom har tagit in den i verkstan nu för att rätta till dom fel som är på den för att representera en korrekt J 26.
Huruvida antennwire vara eller icke vara kan jag dock inte svara på om det är nåt som ska justeras.
/Johan
Dom har tagit in den i verkstan nu för att rätta till dom fel som är på den för att representera en korrekt J 26.
Huruvida antennwire vara eller icke vara kan jag dock inte svara på om det är nåt som ska justeras.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Inget sådant på P-51D Mustang i Sverige vad jag sett. Liten tråd om ämnet samt illustration https://www.britmodeller.com/forums/ind ... nna-wires/
Stellan Schroeder Englund
Tack, ser ut som man bör skippa wiren. Tur att jag inte hann sätta borren i huven.
Man hade ju en hatthylla i en del plan. Hade man haft antennwire så skulle det nog bli lite platsbrist...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Antennwire förekommer inte på dom svenska maskinerna. De svenska köptes från 8th AF överskott. I det närmaste ingen av dom operativa D-varianterna i just 8th AF under kriget i Europa använde den typen av radio som krävde antennwiren. VHF-radion som installerades i dom maskinerna nöjde sig med antennmasten på bakkroppen.
Lite off-topic men som nämndes, hatthyllan. Alla hade inte den alltså?
Nix, de saknas på en del bilder. Kan tänka mig att det beror på vid vilken tidpunkt flygplanen har fotats, kanske de ännu ej monterat in den.
https://www.redroomodels.com/product/re ... miya-1-48/
Stellan Schroeder Englund