Åsa Nisse och en jeep

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Kontakt:

Åsa Nisse och en jeep

Inlägg av Stellan »

Nu ska vi se...Holst är det väl som diggar Åsa Nisse till förtvivlans brant? Nå, då är i så fall detta inlägg till dig. Trion tuffar runt i en CJ-2, den sk Fredsjeepen. Artikeln skriven 1950 i Smålands Allehanda.Lite mer finns på http://www.imcdb.org/vehicle_143872-Wil ... -CJ-2.html

Bild

Bild
Stellan Schroeder Englund
Kjell.S
Kontakt:

Re: Åsa Nisse och en jeep

Inlägg av Kjell.S »

Öken-Eriks favoritämne!!!
Kloka smålänningar.

:-)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Men det fattas väl några Vickers och bensindunkar för att den ska bli riktigt trovärdigt som fordon , va?
Kjell.S
Kontakt:

Inlägg av Kjell.S »

Konstnärlig frihet gör resten.
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Ofattbart coolt! Notera "innan regissören Ragnar Frisk blev riktigt nöjd". Frisk är en av de riktigt stora i svensk film. Han fällde en gång denna träffande kommentaren över den ohyggligt överskattade tråkmånsen Bergman:
"Hålla på att krypa omkring på golvet för att hitta kameravinklar höll jag också på med en gång i tiden. Men jag gick vidare."

Om man studerar hela den makalösa Åsa-Nisse-sviten så hittar man massor med intressanta och spännade fordon. Jag tror t o m en strv 42 ångar förbi Åsa-Nisse och hans tappra kämpar i "Åsa-Nisse i kronans kläder", för övrig en av de absolut bästa actionkomedierna i militär miljö som gjorts. (Nah, det där var kanske inte riktigt sant, "Klart till drabbning" och framförallt "Hjältar i gult och blått" med Tor Modeen och Elof Ahrle i absolt toppform är bättre.) I en annan film flyger Åsa-Nisse och hans sidekick Kalbbarparn omkring i en Klemm 35.

Nu fattas bara några fina figurer av Elfström (Åsa-Nisse), Rollén (Klabbarparn) och Lövås (Sjökvisten) för att man ska kunna börja bygga.

Kanske läge för en ny tråd, "Coola fordon i Åsa-Nissefilmerna"? :D

Hmmm ... och min semester börjar idag ... kanske läge att fira med en Åsa-Nisse-rulle ... Erik Ahlström, ska du komma över så drar vi två Åsa-Nisse rullar på studs. Jag slänger in ett avsnitt Raskens också. Vi gillar ju båda småländsk mustaschprydd småbrukarbuskis.
holst

CU@C4
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Here we go again...

VARFÖRVARFÖRVARFÖR sätter ni igång honom på det här viset, det har ju varit tyst o lugnt så länge...

Jo jag börjar också semestern idag men någon Å-N rulle lär det knappast bli, ikväll går ju "Inglorious Bastards" på TV och jag har inte sett den och på söndag bär det iväg till Island!

Vad har jag fö sagt om att blanda ihop Å-N med svensk kvalitets TV från sjuttiotalet när den är som bäst (Raskens), det är som att jämföra Panzer IV med Austin Armouredcar, dvs kitsch med stil!

Öken-Erik :-)
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Men Erik, "Åsa-Nisse i Libyen" är ju en klassiker med gamla engelska stridsvagnar ombyggda till stockcarfordon. Tyvärr, så visades den bara en gång på bio 1953 innan copyrightproblem stoppade den. Men Holst har ju en svartkopia, så gå hem till honom och be få se en "Åsa-Nisse"-film och hoppas på att han tar fram just den!

Jens
Daedalus Models
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

"Raskens" och kvalitets-TV i samma mening! Nu har Öken Erik suttit för länge över limburken ;) . Denna förfärliga lyteskomedi som inte drar sig för att våldföra sig på Sveriges vackraste dialekt. Dessutom är den ju i färg, något som tas till av regissörer som inte kan berätta en historia.
Tycker att Holst glömde min egna favorit, Åke Söderblom, när han nämnde Klart till drabbning. I övrigt så är Elfström en av Sveriges genom tiderna mest underskattade skådespelare.

Johan i Hok
Som försöker undvika färgfilm in i det längsta
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Sådär ja, nu har vi fått in Holst i leken också, välkommen in! Jeepar verkar vara ett återkommande tema i Åsa Nisse om jag förstått det hela rätt, kan vi få en lista på filmer med detta fordon inblandat i?

Ahh, Åke Söderblom, det e grejer de :)

Öken-Erik får trösta sig med att mitt Åsa-Nisse-rotande kommer att ge lite mer godis för hans del framöver, helt i Det Godas tjänst alltså. Man kan kalla ÅN för bifångst i sammanhanget.
Skriv svar