Ofattbart coolt! Notera "innan regissören Ragnar Frisk blev riktigt nöjd". Frisk är en av de riktigt stora i svensk film. Han fällde en gång denna träffande kommentaren över den ohyggligt överskattade tråkmånsen Bergman:
"Hålla på att krypa omkring på golvet för att hitta kameravinklar höll jag också på med en gång i tiden. Men jag gick vidare."
Om man studerar hela den makalösa Åsa-Nisse-sviten så hittar man massor med intressanta och spännade fordon. Jag tror t o m en strv 42 ångar förbi Åsa-Nisse och hans tappra kämpar i "Åsa-Nisse i kronans kläder", för övrig en av de absolut bästa actionkomedierna i militär miljö som gjorts. (Nah, det där var kanske inte riktigt sant, "Klart till drabbning" och framförallt "Hjältar i gult och blått" med Tor Modeen och Elof Ahrle i absolt toppform är bättre.) I en annan film flyger Åsa-Nisse och hans sidekick Kalbbarparn omkring i en Klemm 35.
Nu fattas bara några fina figurer av Elfström (Åsa-Nisse), Rollén (Klabbarparn) och Lövås (Sjökvisten) för att man ska kunna börja bygga.
Kanske läge för en ny tråd, "Coola fordon i Åsa-Nissefilmerna"?
Hmmm ... och min semester börjar idag ... kanske läge att fira med en Åsa-Nisse-rulle ... Erik Ahlström, ska du komma över så drar vi två Åsa-Nisse rullar på studs. Jag slänger in ett avsnitt Raskens också. Vi gillar ju båda småländsk mustaschprydd småbrukarbuskis.