Några frågor av SK-25

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Några frågor av SK-25

Inlägg av Lars Befring »

Då va Reg# tillagt, naturligtvis verkade det som om regnummret inte heller följde standard helt och hållet så jag gjorde 2 olika.
Ett så stort (eller litet) som det borde vara och ett lite större och lite mindre avstånd mellan siffrorna för att stämma bättre med bilden:

Om man vill skriva ut den här bilden, tänk på att ändra bildupplösningen till 1200dpi annars blir den väldigt stor =)
Bild

dom uppdaterade filerna finns på:
https://www.dropbox.com/sh/occlblv6y8qz ... VwsLa?dl=0
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Johan_Röd

Inlägg av Johan_Röd »

Hej!

Har just avslutat bygget av Stranskys Sk 25. Det är en trevlig byggsats som går ihop utan större problem.
Jag ställde tidigare i höstas en fråga om interiörfärgen här (som tyvärr förblev obesvarad).
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... +25#p68542
Jag tittade på massor av bilder och tittade på originalet på Malmslätt i somras. Kom så småningom
fram till att en ljus/mellangrön färg låg bra till.
Jag har i tidningen Soldat & Teknik byggt på denna byggsats i (två avsnitt) hitintills.
Det tredje avsnittet kommer i nummer 2-2017 som kommer ut den 7 mars.

Jag målade inte min i den olivgröna som anges i byggbeskrivningen utan i den tidigare målningen med "pansargrå" kropp
och orange vingar. (Tamiyas Nato Black och Tamiyas Orange går bra att använda.)
De första 59 Sk 25 levererades i denna färgställning. Våren 1945 upptäckte man på
F 5 sprickor i fanéret under den pansargrå färgen. Det utgick order från Flygförvaltningen till Hägglunds
att man fr o m fpl 60 skulle måla kropparna i olivgrönt. De tidigare levererade Sk 25 fick målas om på F 5.
När man tittar på Stranskys svenska kronmärken så är de alldeles för små, för ljusblå och den gula ringen är för blek.
Detta gäller även för siffrorna. Man får ersätta kronmärkena med Flying Colors dekaler.
De riktiga måtten på vingarnas kronmärken är 1 320 mm och 600 på kroppen.
Stranskys siffror för nos och fena är lite för små så de bör också ersättas med antingen dekaler från
gamla Specialtryck eller siffror från Flying Colors.

Med vänlig hälsning, Tor
Henrik Bergman

Inlägg av Henrik Bergman »

Någonstans har jag ett antal svart/vita bilder på 25000, som togs sent 70-tal av några modellbyggare på FV museum.
Skall se om tag hittar dem. Scannar i så fall och lägger ut.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Henrik Bergman skrev:Någonstans har jag ett antal svart/vita bilder på 25000, som togs sent 70-tal av några modellbyggare på FV museum.
Skall se om tag hittar dem. Scannar i så fall och lägger ut.
\o/
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik Bergman

Inlägg av Henrik Bergman »

Har scannat de bilder jag hade på 25000.
Tyvärr är bilderna tagna efter ommålningen till FV färgerna, MEN...
Det fanns 5 bilder på cockpit i FC målningen, varav en är i FÄRG.

Bild

Resten av bilderna finns här, och kan vara bra som referens.

http://s23.photobucket.com/user/HBergma ... t=3&page=1
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Johan_Röd

Inlägg av Johan_Röd »

Oj, oj, oj... Har jag verkligen inte svarat och tackat för detta? Fy, fy, fy på mig i så fall!
Bättre sent än aldrig, så ett STORT TACK!
Med vänlig hälsning, Tor
Skriv svar