Hej!
Har just avslutat bygget av Stranskys Sk 25. Det är en trevlig byggsats som går ihop utan större problem.
Jag ställde tidigare i höstas en fråga om interiörfärgen här (som tyvärr förblev obesvarad).
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... +25#p68542
Jag tittade på massor av bilder och tittade på originalet på Malmslätt i somras. Kom så småningom
fram till att en ljus/mellangrön färg låg bra till.
Jag har i tidningen Soldat & Teknik byggt på denna byggsats i (två avsnitt) hitintills.
Det tredje avsnittet kommer i nummer 2-2017 som kommer ut den 7 mars.
Jag målade inte min i den olivgröna som anges i byggbeskrivningen utan i den tidigare målningen med "pansargrå" kropp
och orange vingar. (Tamiyas Nato Black och Tamiyas Orange går bra att använda.)
De första 59 Sk 25 levererades i denna färgställning. Våren 1945 upptäckte man på
F 5 sprickor i fanéret under den pansargrå färgen. Det utgick order från Flygförvaltningen till Hägglunds
att man fr o m fpl 60 skulle måla kropparna i olivgrönt. De tidigare levererade Sk 25 fick målas om på F 5.
När man tittar på Stranskys svenska kronmärken så är de alldeles för små, för ljusblå och den gula ringen är för blek.
Detta gäller även för siffrorna. Man får ersätta kronmärkena med Flying Colors dekaler.
De riktiga måtten på vingarnas kronmärken är 1 320 mm och 600 på kroppen.
Stranskys siffror för nos och fena är lite för små så de bör också ersättas med antingen dekaler från
gamla Specialtryck eller siffror från Flying Colors.
Med vänlig hälsning, Tor