Ojojoj, den gamla diskussionen om vilken färg som är rätt på modell kontra original och färglikare...
Funderar på att poppa lite popcorn och luta mig tillbaka, men här har ni min åsikt...
Jag har hållit på med detta i samband med mina dekaler "Flying Colors Aerodecals" ett antal år (mindre aktiv sedan jag flyttade till USA 1996, men i alla fall).
Leif Hellström får ta åt sig det mesta av äran, men jag var i alla fall med om att spruta upp ett antal färglikare med originalfärger som ingick i ett par nummer av IPMS Scala på tidigt 1980-tal (om jag minns rätt), så jag har lite erfarenhet att bygga på. Min tanke var att de flesta färgerna skulle se alldeles för mörka ut om man direkt målade dem på en modell, och det verkar som om de flesta håller med. Förklaringarna är många vad gäller den s.k. "skalaeffekten", men jag ansluter mig till följande teori:
Om du går ut en vanlig sommardag, någonstans där du t.ex. har barrskog som sträcker sig långt ut mot horisonten, så ser du hur färgen på träden går från mörkt grön, nästan svartgrönt, nära dig, men de går mer mot en blekt grågrön ju längre bort träden är. (Du ser även detta på foton.) Detta beror på hur ljuset bryts i luften och beror på många faktorer, främst luftfuktighet (prova en dimmig dag och det går mot gråvitt ganska snabbt

). Om du tänker på en modell i 1/72 som du ser på en meters håll, så skulle det motsvara 72 meter i verkligheten. I 1/48, 48 meter - kortare avstånd och mindre "skalaeffekt". På en fartygsmodell i skala 1/600 blir det klart märkbart!
Vissa byggare rekommenderar att blanda i 20-30% vitt i de större skalorna nämnda här, jag tror mer på 20-30% av en ljust blågrå (även vitt drar mot grått på längre avstånd - så att säga "åt andra hållet, dvs mörkare!). Kanske man helt enkelt kan lägga på ett filter i slutlacken och på så sätt "få med sig" dekalerna på samma gång, de är ju oftast tryckta i färger så lika originalet som möjligt. Fast det finns ett svartvitt foto (som jag inte hittar just nu) på en snygg rad SAAB 29 Tunnan, tagen vid nedfarten till en bergshangar om jag minns rätt, där nyansen på kronmärkena varierar
stort mellan tre olika plan. Ingen kan övertyga mig om att det är samma färgnyans på de tre planen!
Sedan har vi fler faktorer, som ljusförhållanden på originalet (och modellen!), blekning av originalet, felblandade färger, fältreparationer i krig...
Jag har fastnat för devisen att "ser det rätt ut, så är det rätt!" - tyvärr är det ingen tröst för de modellbyggare som lider av delvis eller total färgblindhet, men det är det bästa råd jag kan ge (och lyssna på andra byggare, givetvis!). Lita inte på fotografier, foton på bildskärm, tryckta bilder eller färgprofiler, ny- eller ommålade 'original', och mycket annat...
//Sten Sundelin