På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Bygger på ett diorama i 1/32 som föreställer en Luftwaffe-hangar.
Kan på svartvita foton se att en hel del hangarer från WW2 har cammo-mönster, men det är ju som sagt svårt att gissa vilka färger som gäller.
Vet någon hur/var det går hitta färgreferenser på Hangarer och/eller andra servciebyggnader.
Tips mottages!
Det finns lite bilder på internet som du finner om du söker på "Luftwaffe Aircraft Shelter".
Men det är svårt att avgöra om målningen utfördes innan/under andra världskriget eller om den gjordes under kalla krigets dagar. Men det känns lite som att man använde samma gula, gröna och bruna färger som användes på stridsfordonen. Och även anpassade färgerna efter årstiderna. Och då inte bara flyghangarer. Tirpitz är ett rätt bra exempel där...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jag har för mig att jag sett byggen på Hyperscale fotade med en hangar som bakgrund, har till och med för mig att det fanns en byggartikel om den. Problemet är att det är länge sedan och jag lyckas inte googla upp den nu.