Det jag däremot undrar är hur andra i vårt avlånga land organiserar målningen av modeller. Som många redan vet, så har jag en viss tendens att köra fast i mina byggen, nästan oavsett hur ambitiös eller avslappnad jag är. Oftast handlar det om att jag kommit till en punkt, där målning mer eller mindre förväntas. Då kan man ju lätt tro att jag inte gillar att måla, men det är inte heller fallet, utan snarare är det så att jag kommer ur fas, och sedan har jag attans svårt att komma igång igen. Detta gör att många byggen står i någon slags limbo, mellan 25 och 75% färdigställda, lite beroende på hur långt jag kommit innan målningen blev akut, eller om det gick bra och enkelt vid första rundan med airbrushen. Som jag ser det, så finns det tre alternativ.
1. Man målar så mycket som möjligt i förväg, och bättrar sedan de ställen där färg försvunnit på grund av slipning eller annat arbete. Så här byggde jag i min pura ungdom.
2. Man bygger i moduler, och målar dessa efterhand, för att slutligen få ihop de större partierna, och förhoppningsvis kunna lägga avslutande lager som kamouflage och vädring. Det är så här jag har försökt i många år.
3. Man bygger så mycket som möjligt av modellen, och målar merparten i efterhand. Detta är varianten jag blir mer och mer nyfiken på. Är det så att folk tycker att detta fungerar bra? Är det inte stor risk att man missar att måla vissa ställen?
Finns det andra varianter? Vilka sätt arbetar ni på? För och nackdelar?