Idétorka...bygge av C-47A
Re: Idétorka...bygge av C-47A
Jag har två Esci och två Italeri liggande så någon Airfix blir det nog inte för mig. Jag hade hoppats på att A-model skulle släppa en DC-3 nu när dom har både Li-2 och en Tabby. Men jag får väl lära mig datorbrogram så att jag kan fixa DC-3 landningsställ till mina modeller.
En färgglad sydafrikansk C-47: https://www.kitsworld.co.uk/index.php?E ... RNZ=421536
Sitter och tittar i boken röda vingar från 1946. Där finns två bilder (felidentifierade som ANT-35) av en Aeroflot DC-3 av förkrigsmodell. Omålad aluminium med Cyclone-motorer.Joakim Hultman skrev:Där ser man!
Enligt en bok i min ägo, som egentligen handlar om flygstriderna runt Khalkin Gol, så använde Aeroflot även riktiga DC-3:or. Vet dock inte om det verkligen stämmer, eller om författaren bara klumpat ihop DC-3/Li-2.
Läser man sedan i Brommaboken så framgår att Aerflot flög med DC-3 på Bromma så visst kan det stämma med DC-3 i dina flygstrider.
-
Jamen då så! Tack!Björn B skrev: Sitter och tittar i boken röda vingar från 1946. Där finns två bilder (felidentifierade som ANT-35) av en Aeroflot DC-3 av förkrigsmodell. Omålad aluminium med Cyclone-motorer.
Läser man sedan i Brommaboken så framgår att Aerflot flög med DC-3 på Bromma så visst kan det stämma med DC-3 i dina flygstrider.
Har byggt båse ESCI och Italei DC-3 och jag föredrog Italeris, främst pga den mer återhållsamma ytdetaljeringen. ESCIs såg ut som det var en Matchboxmodell med rutmönstret på kroppen.......
Stefan
Stefan
Mmm...
Man kanske skall ge Esci's utgåva några extra lager med grundfärg för att få bort eller i alla fall dämpa effekten av nämnda panellinjer?
Är det jag känner är problemet med Airfix senaste Spitfire MK I/II/Va i 1/72. Panellinjerna är för markerade. De är bättre på Mustangen och rätt mycket bättre på deras Hurricane Mk.I. Får nog testa mig fram lite där om några extra lager färg kan dämpa effekten av "diken".
När jag tittade på den DC 3:a som står upoställd i Karlsborg förra året så upplevde jag den plåtig och bucklig men slät mellan panelerna. Det var inte direkt så att jag kände att en modell i 1/72 skulle ha en massa djupa panellinjer. Nästan så att man skulle slipa hela modellen slät och sedan måla varje plåt för sig. *s*
Sen är det ju det där med nitarna i 1/72...
Vänligast / André
Man kanske skall ge Esci's utgåva några extra lager med grundfärg för att få bort eller i alla fall dämpa effekten av nämnda panellinjer?
Är det jag känner är problemet med Airfix senaste Spitfire MK I/II/Va i 1/72. Panellinjerna är för markerade. De är bättre på Mustangen och rätt mycket bättre på deras Hurricane Mk.I. Får nog testa mig fram lite där om några extra lager färg kan dämpa effekten av "diken".
När jag tittade på den DC 3:a som står upoställd i Karlsborg förra året så upplevde jag den plåtig och bucklig men slät mellan panelerna. Det var inte direkt så att jag kände att en modell i 1/72 skulle ha en massa djupa panellinjer. Nästan så att man skulle slipa hela modellen slät och sedan måla varje plåt för sig. *s*
Sen är det ju det där med nitarna i 1/72...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).