Testade idag Panduro's matta Ocean klarlack efter tips här på forumet. Får säga att jag blev rätt nöjd med resultatet.
Jag provade först på en gammal penselmålad Matchbox Spitfire som fått en blank klarlack på sig för ett stort antal år sedan. Lade med spänning på ett tunt lager oförtunnad klarlack med pensel. Den är rätt (skrämmande) "vit" som klarlack rätt upp ur burken men inte så tjock som den uppfattning jag hade fått att den skulle vara. Under drygt tjugo minuters torktid så kunde jag sedan betrakta hur hoppet för denna gamla modell växte fram.
Sedan följde prov på den Spitfire vinge som jag provat Tamiya grundfärg, Humbrol akryl och klarlack (på sprayburk) samt Johnson klar polish på. Jag lade även på en dekal, en belgisk rundel från Airfix Hawker Hurricane i 1/72. Jag penslade sedan på den matta klarlacken blandad 1/1 med vatten över lite drygt 1/3:e del av vingen, från vingspetsen till centrum av dekalen. Där dekalen var blankare och mer rosa blev den nu snyggt matt röd och blev på ett snyggt sätt "en del av vingen". Inga som helst ränder syntes efter penseln.
Därefter växte hornen ut och jag vågade mig på att lägga på ett lager klarlack med pensel även över min nya spraymålade Airfix Hawker Hurricane Mk.I. Så här efteråt så känner jag att även där blev resultatet mycket bra. Den matta klarlacken tog bort den lilla skillnaden i matthet mellan den gröna och bruna färgen (Hu 163 sidenmatt/Hu 29 matt) som fanns kvar efter polering och ett par lager Johnson. Men den stora skillnaden blev även här hur dekalerna smälte in med modellen. Känner lite att en tidig, kamouflagemålad grön/brun Spitfire eller Hurricane skall vara rätt matt och då även rundlar och övrig märkning.
Det stora provet som återstår är dock min Spitfire Mk.Va där färgen av någon anledning krackelerade när jag lade på Humbrol's klarlack. Jag lyckades polera bort det mesta och en del försvann även när jag lade på ett par lager Johnson klar polish. Nu håller jag på med dekalerna till den modellen. Och förhoppningsvis så kommer den sista matta klarlacken ta bort de sista resterna av spåren av den krackelerade klarlacken. Kommer bli ett intressant slutprov!
Men så här långt känner jag att jag fick det önskade resultatet med Ocean matt klarlack från Panduro. Nu återstår det att se om hur det kommer att se ut om tio år. Håller den sig som den är eller kommer den att gulna? Men så här långt kan jag inte annat än rekommendera klarlacken och tacka för tipset!
/André
Ps.
Spitfire'n är idag rätt blank. Det känner jag gav modellen ett helt annat liv än de mattmålade Spitfire's jag har sen tidigare. Den ser ut lite som de Spitfire's man ser på flygshower och i flygtidningar och de maskinerna kan ju även de utgöra förebilder. Så det är kanske inte fel med en blank och polerad tidig Spitfire i 1/72 ändå?
Oceanlack Varnish Matt (Panduro).
Oceanlack Varnish Matt (Panduro).
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).