Så kan det definitivt vara! Museum är på ytan bra referenser eftersom det är "på riktigt" men går man ett steg djupare så formligen exploderar det av olika tillägg, ändringar, ommålningar, anpassningar, speciallösningar.Horrocks skrev:Frågan är om det är representativt för hur de såg ut efter några års användning i fält? Kan de ha bättrats på när de hamnat på museum?Lurifax skrev: Bra reflektion (pun intended!) angående glanstalen. Jag är ingen expert på flyg men en del av de flyplan jag sett har ganska blanka märkning, t ex kronmärkena. Vad jag minns från mitt besök på Malmen för några år sedan och på Stenbäcksmuseet och i Ängelholm så är kronmärkena och siffrorna stora feta "klistermärken". De är betydligt blankare än ytorna runt omkring.
Olika glanstal på modellen
Re: Olika glanstal på modellen
holst
CU@C4
CU@C4
Eftersom jag själv brukar döma på modelltävlingar kan jag kommentera det där om "dålig finish". Problemet när man dömer är att man inte alltid vet hur det ska vara. Om du då skriver att du jobbat med olika glanstal så kollar man på det och tänker "ah, så han har annat glanstal på dekalerna eftersom dessa var något blankare än resten av modellen. Man kan direkt se demarkationslinjerna. Ett intrikat arbete. Det ser mycket bra ut". Men om du inte skriver något kan man tänka "oj, har har byggaren glömt mattlack".Lars Ekström skrev:Jag delar er åsikt att helblankt inte bör kombineras med matt och att skaleffekten gör det tveksamt med helblankt även på modeller som representera föremål som är helblanka i verkligheten. Jag tävlar inte och tänker inte göra det heller men ställer gärna ut, men om domarna anser det vara dålig finish på modellen så bör man nog utbilda domarna bättre. Liknande tolkningar sker ju om modellen är vädrad eller inte, alla modeller behöver ju inte se ut som dom släpats runt Stalingrad efter en traktor!! Att få till "rätt" glans över dekaler är inte lätt eftersom maskningsarbetet är oerhört delikat.Hur gick det för de företag som erbjud gnuggisar som dekaler? dog den iden ut.
Lite tankar från byggbordet bara.
Att jobba som domare på modelltävling är inte det lättaste men det lär en att tänka på modeller på ett annat sätt.
Vissa saker anser nog en bra domare vara positivt utan att man berättar det, t ex att "solreflexskyddet" framför cockpit är mattare än resten av flygkroppen. Det ger förmodligen automatisk pluspoäng.
Don't mention the vädring ... I mentioned it once ... osv (för att citera Basil Fawlty)

holst
CU@C4
CU@C4
-
- Namn: Lars Ekström
Du har helt rätt Holst
Vädring är en can of worms som man inte skall öppna!!
Målningsmetoder och utförande utvecklas ju ständigt och det som var otroligt framgångsrikt för 25 år sedan är kanske inte helt rätt idag eller ger det bästa resultat enligt dagens synsätt.
I mina stapplande steg att hitta metoder för olika glanstal så har jag faktiskt testat en metod som min far använde för att polera trä, bivax försiktigt utstruket med hjälp av en luddfri tyglapp och polerat. Alla sätt är bra utom de tråkiga!! fungerade sådär.
Tack för trevlig respons på mitt inlägg.
Lars
Vädring är en can of worms som man inte skall öppna!!
Målningsmetoder och utförande utvecklas ju ständigt och det som var otroligt framgångsrikt för 25 år sedan är kanske inte helt rätt idag eller ger det bästa resultat enligt dagens synsätt.
I mina stapplande steg att hitta metoder för olika glanstal så har jag faktiskt testat en metod som min far använde för att polera trä, bivax försiktigt utstruket med hjälp av en luddfri tyglapp och polerat. Alla sätt är bra utom de tråkiga!! fungerade sådär.
Tack för trevlig respons på mitt inlägg.
Lars