Tamiyas färg må vara akryl men som Björn skriver så är nog lösningsmedlet bra mycket hetare än vad man själv späder burkfärgen med. Vanlig billack på sprayburk är oxå akryl. Prova att lägga den på Humbrol... Precis samma resultat utlovas. Ska man lyckas lär Tamiyasprayen dimmas på i extremt tunna lager. Lösningsmedlet lär i det närmaste vara avdunstat när färgen landar på Humbrol-lagret.
/Andreas
Bästa ugnsrengöringen för borttagning av färg?
Re: Bästa ugnsrengöringen för borttagning av färg?
Är förmodligen så. Jag har ju använt Tamiya's och Humbrol's sprayburkar i många år utan några som helst problem utom i det fallet där jag testade med Revell's akrylfärger. Och jag använder extremt tunna lager inte minst av ekonomiska skäl. Vill gärna få färgen att räcka till mellan sex och tio modeller beroende på färg och modell...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
85 var penselmåladAndre B. skrev:Var Humbrol färgen sprutad eller penselmålad? Något lösningsmedel eller förtunning som kan utgöra boven i dramat? Jag vet att vissa Humbrolfärger idag har långa härdtider. De blir dammtorra men inte genomhärdade. Kan man inte våtslipa en målad yta så är det inte säkert att den är redo för övermålning.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
-
- Kontakt:
Jag fick exakt samma sak då jag skulle spraya det andra lagret med Hu 34 matt vit. Jag misstänker att det kan ha att göra med att jag använde balsamterpentin som lösningsmedel vid det tillfället och att det blev för starkt utblandat...
Alternativt att ytan inte var tillräckligt rengjord innan jag målade första lagret.
Alternativt att ytan inte var tillräckligt rengjord innan jag målade första lagret.
-
- Namn: Sebastian Palm
Mr Muscle ugnsrengöring löser enamelfärg (typ Humbrol), men det tar ett tag. Låt det sitta i en kraftig påse eller burk med lock över natten så det inte torkar, spola med duschhandtag, hoppas att inga smådelar blir bortsköljda. Behövs mer efter det, spreja lite till och gnugga med en tandborste. *Använd handskar*, köp engångshandskar ("undersökningshandske" på apoteket) eller snylta i städvagnen på jobb. Den enda nackdelen är att plasten har en tendens att bli spröd av behandlingen, speciellt runt limfogar, så en limmad modell typ ett flygplan kan få för sig att dela sig.
Alla Tamiya sprayfärger jag haft kontakt med har haft TS-nummer, och lossnar jättelätt med lite T-röd/rödsprit och en bomullstuss. Den enda Tamiyafärgen som detta hittills inte funkat på är Tamiya Fine Surface Primer (vit grundfärg, kommer i större sprayburk än vanligt), som verkar vara avsevärt mer resistent. Jag letar just nu efter ett bra borttagningsmedel för den här, eftersom jag har en bilkaross som jag grundade en aning för bra och jag vill inte riskera sanda igenom färgen.
T-röd funkar även på alla akrylfärger jag provat den på - Vallejo, Humbrol, Citadel/Games Workshop, Tamiya och Gunze Sangyo, samt på Humbrol's "Metalcote" färger, applicerad via både pensel och airbrush. (T-röd funkar även för förtunning av Humbrol Metalcote, använd inte nafta-baserad förtunning på dessa för de klumpar sig).
Vad gäller vad som funkar ovanpå vad... inte en susning just nu, mer än att Johnson's Klar/Johnson's Pledge eller vad den heter numera, så länge den appliceras över helt torr färg, verka bilda en total separation mellan olika färgtyper. Skulle inte våga använda den mellan kamouflagefärger, men den funkar utmärkt för att försegla dekaler och vädring.
Alla Tamiya sprayfärger jag haft kontakt med har haft TS-nummer, och lossnar jättelätt med lite T-röd/rödsprit och en bomullstuss. Den enda Tamiyafärgen som detta hittills inte funkat på är Tamiya Fine Surface Primer (vit grundfärg, kommer i större sprayburk än vanligt), som verkar vara avsevärt mer resistent. Jag letar just nu efter ett bra borttagningsmedel för den här, eftersom jag har en bilkaross som jag grundade en aning för bra och jag vill inte riskera sanda igenom färgen.
T-röd funkar även på alla akrylfärger jag provat den på - Vallejo, Humbrol, Citadel/Games Workshop, Tamiya och Gunze Sangyo, samt på Humbrol's "Metalcote" färger, applicerad via både pensel och airbrush. (T-röd funkar även för förtunning av Humbrol Metalcote, använd inte nafta-baserad förtunning på dessa för de klumpar sig).
Vad gäller vad som funkar ovanpå vad... inte en susning just nu, mer än att Johnson's Klar/Johnson's Pledge eller vad den heter numera, så länge den appliceras över helt torr färg, verka bilda en total separation mellan olika färgtyper. Skulle inte våga använda den mellan kamouflagefärger, men den funkar utmärkt för att försegla dekaler och vädring.