Robot 77

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
hurtone
Namn: Patrik Hurtig

Robot 77

Inlägg av hurtone »

Gjordes det i Sverige någonsin försök att notera denna på ett fördom, till exempel bandvagn 206?
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: Robot 77

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det är inget jag hör eller läst om men kanske inte helt rimligt om man tittar lite på tekniska data. Tittar man på vad systemet väger, typ tre robotar + någon typ av lavett så blir det för tungt för en 206:a. Enligt källor så kan man lasta 1,6 ton i bakvagnen på 206:an och en robot 77 väger enligt SoldF.com 638 kg så med enbart tre robotar så har du ett rejält överlass samt att du behöver en anpassad lavett. Man behöver ett fordon med högre lastförmåga än vad 206:an klarar.

Den enda fordonsmonteringen jag känner till är M 727 som är baserad på M 113/M 548 chassiet.

Robot 70 som är betydligt lättare däremot har jag sett monterat på div. fordon på försök, allt från PBV 401, PBV 302 och M 113 till Land Rover pickup.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
hurtone
Namn: Patrik Hurtig

Re: Robot 77

Inlägg av hurtone »

Tack för svar!

Ja det är ju en synnerligen bra argument emot bv206. Alternativet skulle kanske varit samma chassi som till BGBV 82?
Skriv svar