Tillverkare.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Katjoff
Namn: Nicklas Gustafsson

Tillverkare.

Inlägg av Katjoff »

Hej på er!

Har byggt ”seriöst” i 2 år nu, bygger nästan bara pansar. Byggt trumpeter dragon Meng och afv club.
Nu bygger jag Takoms M31 recovery tank och WOW vilken byggsats! Passformen är fantastisk och fint detaljerade! Är alla Takoms satser så här bra? Vilka märken har jag mer missat?
Vad har ni andra som favorit märken?

Mvh Nicklas
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: Tillverkare.

Inlägg av Nicklas Karlén »

Tamiya och Hasegawas modeller är från tillverkare som anses hålla hög klass också men dessa har funnits i många år så det finns en del äldre utgåvor från dessa som håller lägre standard.

Bara för att det är nya modeller och nya företag så är det inte helt säkert att det är toppen allt som släpps. Jag håller på med en Sea Harrier från Kinetic som är väldigt ny men där det är lite si och så med kvalitén. Vissa delar är super, vissa är väldigt tveksamma. På byggbordet ligger också en helt ny helikopter från Kitty Hawk Models som ser väldigt bra ut, i alla innan jag satt igång och bygga den på allvar.

Det är i det flesta falla bara att läsa på nätet och försöka bilda sig en uppfattning om modellens kvalité. Det sker mycket återutgivning av gamla formar så det kan ibland vara svårt att ha full koll. Jag ger inte så mycket för recessioner i tidskrifter då det i många fall (tycker jag) lyser igenom att författaren/byggaren är sponsrad på något vis.

På "Scale Mates" kan man få en del koll på utgivningsår, olika boxarts och olika versioner. Mitt exempel nedan, visar att modellen kom första gången 1981 men har återutgivits ett antal gånger, sista gången 2012.

https://www.scalemates.com/kits/121382- ... dier-d-eau

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Har nyligen satt ihop denna som i grunder är ett Takom-kit. Den lämnar en del att önska. Så alla är inte jättebra.
http://www.migjimenez.com/en/plastic-mo ... urret.html

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Jag får nog säga att Revell är en favorit när det gäller stridsfordon. Bygger uteslutande 1/72 men med tanke på kvalitén i den skalan så borde ju de större modellerna även de vara bra. Ändå är det väldigt sällan man läser att någon byggt Revell annat än flygplan.

Jag gillar även Esci's gamla modeller som var långt före sin tid. De flesta av dessa ges ut av Italeri idag...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar