Tamiya clear green?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Tamiya clear green?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag ska måla "takfönster" på en av mina helikoptrar med Tamiya clear green. Tidigare försök med pensel har blivit sådär bra, så här med sökes tips om hur man får detta på bästa sätt? Det är ett relativt stort fönster och det är sitter ihop med övriga vindrutan i en del.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Mats Averkvist
Kontakt:

Re: Tamiya clear green?

Inlägg av Mats Averkvist »

Nu vet jag inte om det är samma sak vi pratar om, men jag har haft succé med att tona glaset till cockpit.
De övre var bara experiment. Den nedre glaset till en F-16 som jag tonade mörkt (svart). Nu i eftertid med facit i hand kanske jag skulle ha valt en mörkgrå färg istället. Det borde gå att göra på samma sätt om man skall tona en grön färg...

Hur gjorde jag?
Jag utgick i det här fallet från Humbrol 85.
Hällde en liten droppe färg i en liten blandningskopp.
Tunnade kraftigt med penseltvätt.
Tog den största modellpensel jag äger och påförde i riklig mängd på insidan av glaset.
Lät det torka lite < 1 min. och sedan penslade med "urvriden" pensel för att få rätt grad av toning.

Du måste naturligtvis maskera om du bara skall tona en del av din glasbit. Testa på en skrotbit först tills du blir nöjd.
Lycka till!

Bild
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Hur fungerar det om man lägger en droppe grön vattenfärg, aquarell eller liknade i future (Johnson Clear) och sedan doppar "glaset" i vätskan eller penslar på det med lämplig pensel om man bara önskar färga en del av glaset? Då borde man väl efter ett tag komma fram till önskad kulör utan att skada själva glaset, huven eller vad man nu önskar färga? För blir det inte bra så är det ju enkelt att avlägsna polishen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Utgår från att du har färgspruta? Inga problem med Tam cl gr iså fall. Späd ordentligt och lägg på tunna lager tills att du är nöjd med resultatet. Det kan gå snabbt när du kommit till nästan rätt nyans så bromsa lite innan du lägger på nästa lager. Tänk också på att "rätt" nyans när du håller upp glaset mot ljuset kanske blir lite väl mörkt när du installerat takfönstret. Kan se nästan svart ut då...
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Går ju att penselmåla om färgen är lagom utspädd och man använder bred platt pensel. Försiktiga steykningar så att inte stråna bildar mönster.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag ska testa och spruta och se om jag kan få till det på ett bra sätt.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Nicklas Karlén skrev:Jag ska testa och spruta och se om jag kan få till det på ett bra sätt.

/Nicklas
Tunna lager...och se till att lagren hinner torka så du inte får rinningar. En dos polish på det så blir det kalasbra.
Skriv svar