Gundam...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Gundam...

Inlägg av Andre B. »

Läste någonstans, troligtvis att Gundam's sf-modeller tillhör de mest säljande modellerna i världen idag. Tror det var på Britmodeller det nämndes i en tråd rörande Airfix och deras försäljning.

Har faktiskt aldrig byggt några Gundam modeller och heller inte sett dem i handeln. Har sett och läst några "reviews" men aldrig känt något intresse för att köpa någon modell då jag saknat människorna och historien bakom. Något jag alltid får med när jag bygger exempelvis en P-51D Mustang...

Jag har dock byggt några Star Trek och Star Wars modeller. Men då inte till mig själv utan på önskemål från någon. Och de modeller jag färdigställde under 2017 var just Star Wars modeller. *s*

Den enda SF-modell jag byggt till mig själv och faktiskt vill bygga igen är "Örnen" eller "Eagle'n" från Månbas Alpha/Space 1999.

Har ni byggt några Sf-modeller? Vilka i då fall och vad fick er att bygga dem?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
hurtone
Namn: Patrik Hurtig

Re: Gundam...

Inlägg av hurtone »

Gundam modeller är väldigt speciella, man kan bygga de helt utan lim egentligen. En av huvudanledningarna att vi ser dem sällan här i Europa är något med licenser att göra, de saknar helt enkelt återförsäljare, eller rättigheter på något sätt. Man måste således importera själv eller lita på en gråimportör. Ett anant problem för mig som gillar dioraman är att de kommer i så konstiga skalor (1/144, 1/100 och 1/60)

Jag har byggt några stycken (bland annat en jätte till 08 open) och de är lika kul som allt annat. Däremot har jag inte förstått hur du bedömmer ett bra bygge, det verkar handla mycket om nya panellinjer som ska ristas och konverteringar. Det är väldigt stort i t.ex. Malaysia, Japan, Hong Kong och Singapore.
Stefan S

Re: Gundam...

Inlägg av Stefan S »

Revell hade en hel del japanska robotar i sitt sortiment några år på 90-talet

Bild

https://www.google.se/search?client=fir ... UsfoDdJi34

Jag har byggt några rymdbyggsatser bl a den första rymdbyggsatsen från 1952, odödliggjord genom Ed Wood :D

Stefan
Skriv svar