En del brittiska flygplan med stjärnmotorer, Wellington, Blenheim etc. hade framkanterna på motorkåporna kopparfärgade.
Någon som vet varför?
Koppar är dyrt och tungt. Varför ha det på en motorkåpa?
Uffe
Motorkåpor av koppar?
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
- Namn: Jonny Andersson
- Ort: Norrköping
Re: Motorkåpor av koppar?
Avgassamlare.
Jonny
Jonny
Re: Motorkåpor av koppar?
Är det koppar eller missfärgning av metall p.g.a. värmen?
Re: Motorkåpor av koppar?
Det är inte koppar, det är mestadels rost och missfärgning av metallen. Tänk grenröret på en gammal volvo närmast topplocket. Fast det är plåt och inte gjutjärn så ytan är slät och inte grov.
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
- Namn: Jonny Andersson
- Ort: Norrköping
Re: Motorkåpor av koppar?
Avgassamlaren är tillverkad av stålplåt, inte koppar och färgförändringen beror på värmen, inte rost.
Jonny
Jonny
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Motorkåpor av koppar?
Tack för svar!
Det gör målningsjobbet lite lättare.
Uffe
Det gör målningsjobbet lite lättare.
Uffe
Re: Motorkåpor av koppar?
Jag måste nog kverulera lite till. Stålplåt är korrekt men missfärgningen är järnoxid, eller vanligare rost, som i den vanligaste kemiska sammansättningen, hematit, är lätt rödfärgad. Googla till exempel Shuttleworths Westland Lysander som fortfarande flygs med sin original-Mercury och där det finns massvis med färgbilder. På bilderna ser den ibland bronsfärgad ut men det är alltså blank metall som har missfärgats av värmen och fått ett tunt lager järnoxid på ytan.
Plan statiskt utställda brukar få avgassamlaren målad med aluminiumfärg just för att skydda mot rost. Skulle motorn startas och få bli genomvarm skulle den ganska snart brännas bort.
Plan statiskt utställda brukar få avgassamlaren målad med aluminiumfärg just för att skydda mot rost. Skulle motorn startas och få bli genomvarm skulle den ganska snart brännas bort.