Cockpitfärger på Saab-prototyper och provflygplan?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Kontakt:

Cockpitfärger på Saab-prototyper och provflygplan?

Inlägg av Stellan »

Vilka färger har Saab använt i cockpit för prototyper till exempelvis 29 och 32 samt Lilldraken? Är det samma som för produktionsplanen?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Cockpitfärger på Saab-prototyper och provflygplan?

Inlägg av Björn Fransson »

Lilldraken var till största delen omålad inuti. Däremot är jag osäker på instrumentpanelen, men med största sannolikhet var den grön. Tunnan och Lansen skulle jag tro var gröna precis som produktionsplanen, alla svenska plan hade ju grön cockpit fram till och med Viggenprototyperna, så jag har svårt att tro att man plötsligt gjorde avsteg på just dessa två. Möjligen att t ex väggarna var delvis omålade i så fall.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Tack för inputen, Björn. Hoppades nästan att det skulle vara så...blir lite mer spännande så ;)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Björn Fransson skrev:Lilldraken var till största delen omålad inuti. Däremot är jag osäker på instrumentpanelen, men med största sannolikhet var den grön. Tunnan och Lansen skulle jag tro var gröna precis som produktionsplanen, alla svenska plan hade ju grön cockpit fram till och med Viggenprototyperna, så jag har svårt att tro att man plötsligt gjorde avsteg på just dessa två. Möjligen att t ex väggarna var delvis omålade i så fall.
Jupp, hittat bilder från cockpit och där är den i aluminium och instrumentpanelen är grön.
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Där ser man! Det gick att gissa rätt alltså. Men det var ju ingen kioskvältare, direkt. Svenska konstruktörer tycks ha älskat gröna instrumentpaneler...
Skriv svar