På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jo men det är ju en fullskalekopia som nämns i texten, man försöker ju bona in sig på agressor-marknaden med en bantad Gripen utan vapenbärarkapacitet. Allt ska simuleras vad jag förstår.
Visst är det en mock-up men målningen tycker jag är fräck ändå! Det som nämns är Gripen C (inte E).
Någon skarp beväpning behöver man ju inte ta om man agerar i Aggressorrollen men väl fälltankar och ACMI/NACTS-podar eller liknande och sannolikt IR SIM-robotar också, så alla beväpningsbalkarna kommer nog till användning, utom ev balk 4, där LDP:n brukar sitta.
Det vore ju väldigt roligt om Saab lyckades tränga sig in på denna marknad men frågan är hur lätt det är, i USA har man ju nästan uteslutande använt sig av egna flygplan i denna roll (med undantag för F-21 Lion då). Och för oss modellbyggare skulle det ju kunna betyda en del nya och spännande dekalalternativ, det hoppas jag att man tar hänsyn till där borta i USA när man gör sitt val!