Evergreen styren (plasticard)...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Evergreen styren (plasticard)...

Inlägg av Andre B. »

Hej!

Någon som har koll på hur man bäst kan omforma runda rör i styrenplast från Everggreen till "trekantiga"?

Grejen är att jag har en flygplansmodell, en NA.39 Buccaneer som har trekantiga "insug"vid vingroten som är trekantiga. Och de är så stora att det liksom ser ut som ett formlöst hål i framkanten på vingen utan innehåll. Detta hål fanns bara på de tidiga Buccaneerna med de mindre och helrunda insugen. Man ser det "trekatiga hålet" rätt tydligt någon meter bakom insuget just i framkanten av vingroten på NA.39:an eller i det här fallet på den vitmålade S.1:an XN 923.

http://buccsociety.conforums.com/index. ... 1139322785

Hade man kunnat stoppa i ett lämpligt format "rör" här så hade berörda hål sett rätt mycket bättre ut. Och eftersom dessa hål är "trekantiga" men där hörnorna typ är "avrundade" så funkar det inte med att limma ihop en "L-profil" med ett "band" eftersom hörnorna så blir spetsiga. Men kan man på ett vettigt sätt värma ett "rör" och då pressa ihop det till en "triangelformad profil" med runda hörn? Det är som ni förstår inga stora "hål" utan i 1/72 så handlar det om ett trekantigt hål med ca. "4 mm breda sidor". Så det skulle förmodligen kräves ett rör med en omkrets på typ 12-15 mm (vad det nu blir för diameter på ett sådant rör. Kanske typ 5 mm ?)...

Eller sitter någon på en annan en lämplig lösning?

Vänligast / André

http://www.evergreenscalemodels.com/Shapes.htm
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Evergreen styren (plasticard)...

Inlägg av magnusf »

Tror det är svårt att få till så det blir snyggt från ett runt rör.

Jag skulle prova att fila till en triangel med hålets innerdimensioner, det kan du fila ur en plaststav till exempel. Sedan skulle jag värma plasticard klämd i något slags ram (tunn plywood eller tjock plasticard om man är försiktigt med var man värmer) och dra över staven. Efter några försök borde du ha några användbara trekantiga rör!

Det här känns för övrigt som en typisk fråga för Sven Young :-) !

Hälsningar

Magnus
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Blir det verkligen så mycket avrundat i 1/72? Jag fundera på att trycka in en klump Milliput bakifrån och försöka pressa upp hålet i leran. Annars får jag bygga ett triangelrör och ev. runda av hörnen med trälim om det nu behövs.
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Kanske…
tälj en träpinne till rätt innerform
värm ett styrenrör med lite mindre innerdiameter än
3+3+3/3,14=2,86 eller 4+4+4/3,14=3,8 mm
pressa in pinnen i det varma röret och kyl.

förhoppningsvis har du nu fått till en lämplig form och storlek som du kan montera
Z
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Enklaste svaret: bygg något annat.

Mer kreativt svar: fila upp ett hål som är något större än hålet. Ta en bit styrénark, tunnt, sätt på ett fräscht och skarpt skallpellblad på handtaget och kör ned spetsen tre gånger så att du får ett hål som har rätt dimensioner, skär försiktigt runt om så du får en ram med det trekantiga hålet i. Limma ramen över hålet i vingroten, spackla upp och slipa till rätt profil.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Problemet är att det är själva hörnen på insidan som skall vara runda och insuget beheöver lite djup. Jag får se om jag kan använda kokhett vatten och pressa fram den önskade formen eller nåt. Hålet är inte stort och jag vill gärna slippa en skarv. Men just nu märkte jag andra fel på modellen och förstår att den blivit liggande i 15 år typ...

Tack för snabba svar!

Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hej Andre,

Puh, denna var lurig :-)

Vet inte hur stort det triangulära hålet är, men du skulle kunna börja med triangelprofil från exempelvis plastruct och sedan borra ut ett hål precis i mitten. Sedan kan du slipa till hålet till en triangulär form fast med runda hörn. Det är nog inte helt enkelt, men säkert görbart.

Exempel på triangelprofil, men 3,2mm kanske är i minsta laget?

https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... =570-90846

Du skulle också kunna tillverka en triangel av tre längder lite tjockare plaststav med rektangulär profil och sedan fila till hålet så du får runda hörn (om du använder lite tjockare material finns det utrymme för att fila till dessa runda hörn.

Sedan är det frågan om det verkligen är nödvändigt med avrundade kanter inuti själva röret, jag antar att modellens vinge har en mynning med rätt profil, det du vill göra är att förlänga hålet genom att limma fast ett triangulärt rör bakom mynningen - stämmer det? I så fall kommer nog ögat att luras till att tro att även röret inuti vingen har rundade hörn, speciellt om du målar röret i en mörk färg (beror lite på hur stort hålet är så klart).
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Nja, det är så här att hålen i vingarna inte är iksidiga och heller inte "trekantiga" så det är liksom inte bara att limma dit något trekantigt på insidan. Så min tanke var att fila upp hålen, stoppa i den "trekantiga profilen" och sen faira ut den jämnt med framkanten på vingen. Men eftersom hålet är så litet i 1/72 skalan så är det inte lätt att borra ur en trekantig profil och sen fila fram önskvärt utseende på hålet. Och om man tittar på bilderna av S.1:an så ser man att hålet utgör en rätt markerande del av vingens profil vid själva vingroten. Det är lite som på en Hawker Hunter eller Vampire fast rätt mycket mindre...

/André

Skriv svar