En liiiten fråga till om Viggen...
En liiiten fråga till om Viggen...
Om en liiiten detalj...
Det sikte (?) som sitter uppe på instrumentbrädan på AJ (med grönskimrande glas), se http://www.aircraftresourcecenter.com/a ... oll/18.jpg
A) Vad exakt är det?
B) Fanns den på AJS?
C) Slutar röret tvärt (dvs böjs ner i panelen framför), övergår den i en kabel eller vad?!? Har letat och letat efter bra bild på uttrymmet framför instrumentbrädan på AJ och AJS, men inte funnit någon. På många bilder är det en ljusreflektion i framrutan just där, men det är ju svårt att bygga in permanent...
Tacksam för snabbt svar. Hoppas kunna stänga cockpit imorgon!
Det sikte (?) som sitter uppe på instrumentbrädan på AJ (med grönskimrande glas), se http://www.aircraftresourcecenter.com/a ... oll/18.jpg
A) Vad exakt är det?
B) Fanns den på AJS?
C) Slutar röret tvärt (dvs böjs ner i panelen framför), övergår den i en kabel eller vad?!? Har letat och letat efter bra bild på uttrymmet framför instrumentbrädan på AJ och AJS, men inte funnit någon. På många bilder är det en ljusreflektion i framrutan just där, men det är ju svårt att bygga in permanent...
Tacksam för snabbt svar. Hoppas kunna stänga cockpit imorgon!
Re: En liiiten fråga till om Viggen...
Ingen aning vad det är men här är en bild var man ser att det övergår i vad som ser ut som en kabel.

H: Michael

H: Michael
-
- Namn: Robert Bergwall
A) EDIT: RB 75 Läs Tobbes svar, onödigt att det står fel här.
B) Ja, fanns även på AJ, osäker på om det fanns på AJSH och AJSF efter mod. Det skulle vara intressant att veta.
C) Vill minnas att det slutar tvärt med någon/några kablar som går ner i det där tyget som sitter med kardborre (om jag inte missminner mig helt). EDIT: Såg nu att det kom ytterligare en post med bild ur annan vinkel.
Kuriosa är att förare skulle göra 1000 skott i simulator för RB 05 innan man gav sig på uppgiften att skjuta skarpt, det var tydligen väldigt svårt. För er som varit på F15 museum så finns det nog en del herrar som kan berätta om detta, de har även en simulator, tror de tar 10 kr/skottet. Var det inte någon som nyss varit där...?
//R
B) Ja, fanns även på AJ, osäker på om det fanns på AJSH och AJSF efter mod. Det skulle vara intressant att veta.
C) Vill minnas att det slutar tvärt med någon/några kablar som går ner i det där tyget som sitter med kardborre (om jag inte missminner mig helt). EDIT: Såg nu att det kom ytterligare en post med bild ur annan vinkel.
Kuriosa är att förare skulle göra 1000 skott i simulator för RB 05 innan man gav sig på uppgiften att skjuta skarpt, det var tydligen väldigt svårt. För er som varit på F15 museum så finns det nog en del herrar som kan berätta om detta, de har även en simulator, tror de tar 10 kr/skottet. Var det inte någon som nyss varit där...?
//R
Senast redigerad av bergwall den 28 mar 2017, 00:52, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns en simulator på Arbogamuseet om jag inte missminner mig. Nog låter det svårt att sätta en snabb robot mitt i prick samtidigt som man ska flyga en Vigg. 05 kunde väl även användas mot flygande mål?
Stellan Schroeder Englund
Härligt, gubbar!!! Jag skall ju ladda med Rb 05, så det var ju en attans tur att jag frågade!
Nu bygger jag snabbt, innan någon kommer med ett annat svar!
Får korta ned sladden lite, tror jag...

En liten klick Clear på den, och sedan blir det nog tillräckligt bra (för min ambitionsnivå)...

Stänger först imorgon kväll. Lite mer jobb i cockpit får det allt bli... hade nästan glömt att jag filat ner kudden på toppen av SH:s raketstol (som jag tyckte stod opp för mycket). Men sen blir det prajma, slipa, ritsa och måla lövhögskammo för hela slanten!!!
På tal om Rb 05 - tyckte mig läsa att det var en sådan på g i 3D eller resin? Jag har airfix variant, men har inte kollat om den är ok i formerna.
Tusen tack, alla hjälpsamma människor på detta forum!

Nu bygger jag snabbt, innan någon kommer med ett annat svar!
Får korta ned sladden lite, tror jag...

En liten klick Clear på den, och sedan blir det nog tillräckligt bra (för min ambitionsnivå)...

Stänger först imorgon kväll. Lite mer jobb i cockpit får det allt bli... hade nästan glömt att jag filat ner kudden på toppen av SH:s raketstol (som jag tyckte stod opp för mycket). Men sen blir det prajma, slipa, ritsa och måla lövhögskammo för hela slanten!!!

På tal om Rb 05 - tyckte mig läsa att det var en sådan på g i 3D eller resin? Jag har airfix variant, men har inte kollat om den är ok i formerna.
Tusen tack, alla hjälpsamma människor på detta forum!
Ursäkta att jag rättar dej Robban, svaret på A är att det är videomonitorn för RB75 Maverick. Man hade sökvideon från roboten där för att låsa på målet.bergwall skrev:A) RB 05 sikte
Kuriosa är att förare skulle göra 1000 skott i simulator innan man gav sig på uppgiften att skjuta skarpt, det var tydligen väldigt svårt. För er som varit på F15 museum så finns det nog en del herrar som kan berätta om detta, de har även en simulator, tror de tar 10 kr/skottet. Var det inte någon som nyss varit där...?
//R
RB05 hade en krutfackla bakåt som var den prick som piloten skulle styra, tror inte ens man fick upp något på SI.
/Tobbe
-
- Namn: Lars Befring
Jodå, en Rb05 är på g i resin (den är hos gjutaren nu)

Den kommer att bli något mer korrekt än den Esci gjorde

Den kommer att bli något mer korrekt än den Esci gjorde

Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Namn: Robert Bergwall
Ahhh tack, jag har ärligt talat inte fått ihop det här riktigt. Förstod inte vart kameran skulle sitta riktigt.
Om det är jag som hört fel eller blivit berättad fel eller om det blivit förvandskat av tiden är nog svårt att säga. Jag har lärt mig en slutgiltig läxa iaf: ge fan i tangenterna tills det kommer någon somm 100% vet!
Stort tack!
sorry guys!
Om det är jag som hört fel eller blivit berättad fel eller om det blivit förvandskat av tiden är nog svårt att säga. Jag har lärt mig en slutgiltig läxa iaf: ge fan i tangenterna tills det kommer någon somm 100% vet!

Stort tack!
sorry guys!
Det slår aldrig fel. Grymt imponerande kunskap på detta stället.
Rb05 ser jag fram emot.
Rb05 ser jag fram emot.
Hur går det hos gjutarn? Jag skall till att börja med vapenlasten på min Viggen nu, och det är nog så att Airfix Rb05 lämnar lite att önska...