Raketkapsel m/70 - Bild på sidan 3

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Björn G »

Vet inte riktigt vad du behöver, Robert, men här är en länk till en bild på "Digitalt Museum" (en riktigt bra källa för massa information och bilder, för övrigt): https://digitaltmuseum.se/011023032137/raketkapsel
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av bergwall »

Jag har lagt upp en pdf-fil med märkning till ARAK. Den är helt utan provpassning utan jag har utgått ifrån att texten är 50 mm hög. Ni får återmata med vilka justeringar som kan tänkas behövas. Det finns ibland även text baktill på kapseln. Jag vet inte vad det står där och har därför utelämnat det. Likaså är det möjligt att det står "STÖD HÄR" eller liknanade inuti de streckade rutorna som är undertill men jag är inte säker.

http://www.mooserepublic.se/downloads/

Filen är spärrad för editering.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Björn G »

Oj! Tack!!!

Har printat ut och kan i helgen jämföra om storleken känns ok på mina kapslar från Maestro. För mig är det inte viktigt med fullkomlig exakthet. Detta motsvarar mer än väl mina högsta önskemål!

Finns det någon kapsel på Aeroseum måntro? Det är inte omöjligt att jag skall ut dit nästa helg med min yngste grabb. Om det blir en utflykt lovar jag att ta med såväl kamera som måttband. Om inte annat finns det några andra intressanta vapenlaster med text...
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Stellan »

Borde ligga en kapsel vid Lansenkärran, har gjort det förut i alla fall. Kul att det byggs med denna brutala kapsel. Alltid varit en favorit för mig.
Stellan Schroeder Englund
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Niklas »

Har kompletterat mitt originalinlägg på sida 1 med lite bilder. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Björn G »

Kommer bli sk-tbra, det här... :P

Bild

Nu skall jag bara skaffa blankt dekalpapper och testa att printa ut. Har hittat några beskrivningar på hur man gör på nätet, men alla tips är välkomna!

Bild
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av bergwall »

Det är väldigt rakt på. Köp sånt för laserskrivare sedan är det bara skriva ut. Kontrollera mätsträckan så det inte sker någon omvandling till skrivarformat bara. Du kan skära av remsan närmast toppen och använda papperet några ggr till om du vill. Man behöver oftast inte pensla laserdekalerna med flytande dekalfilm, men det har nog inte skadat.

Jag funderade på att lägga till en del BLIND-texter som jag varit med och gjort åt Johan förut. Vad säger ni Johan och Daniel. Kan jag slänga in det på samma fil? Är det andra som har referenser på vapen så kan jag för all del klämma in det också. Anledningen till att jag inte orkat fördjupa mig är att det finns ganska mycket olika varianter till och med inom samma "grupp" dvs det kan ha förekommit olika märkning av ex vis skarpa RB 75. Så småningom kanske det går att trycka ett helt "riktigt" ark.

Jag kan väl passa på att säga att svart blir bäst. Alla andra kulörer blir så smått genomskinliga. Vitt är praktiskt taget omöjligt om man inte kör i en bläckstråleskrivare och byter ut exempelvis svart mot vitt. Dvs tar en tom patron och fyller vit färg för hand så allt som skulle blivit svart blir vitt. Tips från Tony i Göteborg om jag kommer ihåg rätt.

Prydligt bygge.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Johan Elvin »

Märkning på svenska vapen/robotar är ju hittills ett stort svart hål.
Ett "riktigt" ark med märkningar vore ju riktigt trevligt.

För min del ser jag inget problem med att du lägger med blind-märkningarna i din fil.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Björn G »

Eftersom du frågar...

Det finns i vart fall ett par vapenlaster till som har tydlig märkning och som bör vara intressanta.

Själv skulle jag vara intresserad av märkning till akankapsel (hoppas verkligen att Pilot Replicas får tummarna loss på sin SK 60, för coolare än en sådan med maffiga kapslar finns nog knappast).

Bild

Bild

Sedan finns det ju RB04 med den tydliga (dock delvis vita...) märkningen.

Bild

Även Mjölner, SPK 39, samt vissa stör- och kamerakapslar har väl relativt tydlig märkning, vilket skulle bli ett lyft till de resindelar som finns ute (i vart fall i 1/48). Jag är ju inne i ett SAAB-stimm just nu, och en Libyen-gripen vore kul att bygga någon dag...

Bilderna ovan är från samma länk som jag angav tidigt i tråden.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Stellan »

OM någon skulle få för sig att göra en master (eller om man önskar scratcha) till en FUNK så kanske det är bra med de små texter som även finns med på dessa.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar