Tänk vad kunskaper som kommer upp i dagen här! Det är snart dags att länka denna tråden till kunskapsbanken! ; )
Vänligast / André
Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas
Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas
Dåså, då uppdaterar vi kunskaperna om motorstoppet med lite bilder! Ursäkta för trådkapningen, Björn! 



På JAS 39 Gripen sitter nödstoppet under ett plastglas, på höger sida av flygkroppen. Vid motorkörningar skruvar man bara bort locket för att kunna fästa dragwiren.


Det var nog allt för nu. Finns motsvarande även på helikopter, men där brukar det vara handtag som sitter i cockpittaket, som bryter både bränsleförsörjning och all elkraft till maskinen. Största problemet på helikopter är ju rotorerna, men vid ett sådant haveri där motorerna måste nödstoppas utan förarnas hjälp, är ju även rotorerna söndertrasade, så då finns egentligen inte problemet. Motorerna och risken att sugas in är obefintlig, då dessa är såpass små, dessutom brukar det räcka med en kraftig vattenstråle från en brandslang i dessa lägen för att nödstoppa.




På JAS 39 Gripen sitter nödstoppet under ett plastglas, på höger sida av flygkroppen. Vid motorkörningar skruvar man bara bort locket för att kunna fästa dragwiren.


Det var nog allt för nu. Finns motsvarande även på helikopter, men där brukar det vara handtag som sitter i cockpittaket, som bryter både bränsleförsörjning och all elkraft till maskinen. Största problemet på helikopter är ju rotorerna, men vid ett sådant haveri där motorerna måste nödstoppas utan förarnas hjälp, är ju även rotorerna söndertrasade, så då finns egentligen inte problemet. Motorerna och risken att sugas in är obefintlig, då dessa är såpass små, dessutom brukar det räcka med en kraftig vattenstråle från en brandslang i dessa lägen för att nödstoppa.
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas
Ingen fara! Har alltid undrat vad nödstoppet betyder. 
