Hkp 3, vilken?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 619
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Hkp 3, vilken?

Inlägg av PederT »

Jag har tänkt bygga en Hkp 3 från Flygvapnet i skala 1/48. Min fråga är:
Vilken byggsats är bäst? Har förstått att det bör vara en UH-1 B eller möjligtvis UH-1 C.
Hobby Boss? Revell? Easy Model? Fuijimi????????
Gärna med motivering varför just den är bäst!

//Peder
bergwall
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Hkp 3, vilken?

Inlägg av bergwall »

Hej,
Fujimis UH-1B är ny för mig! Den är intressant för en HKP 3B (Flygvapnets). Generellt kan man nog säga att en UH-1B är lättare att utgå ifrån. UH-1C var förbättrad med (ur minnet rätta mig gärna om jag har fel) starkare motor, annan rotormast, rotorblad (bredare?) bredare stablisatorer, snedstäld fena (då det mildrade slitaget på drevväxlarna i stjärtrotorn). Även fenans form är annorlunda och stjärtrotoraxeln på annan höjd, säkert fler småsaker som jag inte har koll på.

Hobby Boss UH-1B är en "snap tite" modell, ganska grov och förenklad men med fin ytdetaljering. Vissa områden har lite tveksam form (främre dörrarna på kabinen tex). Skjutdörrarna på sidorna går inte öppna, är fastgjutna i kroppsen, säger väl lite om själva andan i modellen.

Monograms UH-1C är fin i formen och har en herrans massa nitar precis som orginalet men alla kanske inte gillar det för den sakens skull. Men med anledning av det som nämnts ovan krävs väl en stund i snickeboa för att få ordning på alla detaljer.

Easy model låter som det är samma som Hobby Bossen. Revell borde vara samma som Monogram.

Man får ju förresten modifiera motor/utblåset på alla de här modellerna men det har du/ni nog koll på.

Det fanns tydligen ganska många olika rotormaster under årens lopp,fram till i dag och andra saker förbättrades/förändras säkert hela tiden.

Man kan ju fråga sig varför det inte finns bättre modeller av den här ganska välkända flygmaskinen men det kan dessvärre ha att göra med att Bell (nu Boeing va?) tar royalties av bla Italeri som har släpt en del UH-1D etc, det står på kartongerna att de är framtagna i "sammarbete" typ (dock inte på Hobby Boss-kartongen?!).

//Robert
Sundelin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2012, 17:31
Namn: Sten Sundelin
Kontakt:

Re: Hkp 3, vilken?

Inlägg av Sundelin »

Fanns väl även olika rotorblad (längd) och längd på bakkroppen på Hkp3, men jag kan inte detaljerna i huvet.
Nicklas Karlén
Inlägg: 913
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Hkp 3, vilken?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag skulle satsa på Monogram/Revells utgåva som start på ett Hkp 3 projekt. Satsen är gammal men rätt bra, till och med väldigt bra med tanke på åldern. Jag byggde den som grabb i tonåren och det ligger ett ex på min bygghylla och vill bli byggd som en Hkp 3.

Fujimis låda ser inte så kul ut, inte ens som ett utgångs material till en Hkp 3.

http://www.model-making.eu/products/UH- ... Bunny.html.

Om man tar rotor systemet från en Italeri UH-1D så kommer man ju rätt nära. Sedan är det som Robert skriver en del pyssel med stjärtbommen, fenan, utblås och luftintaget :mrgreen: .

CMK har ett väldigt fint resinkit för inredning till UH-1D men det går att korta av så att det passar i en kortare Hkp 3 om man nu gillar sådat :roll: .

Whirlybird models har ett par riktigt fina "snöskor" till UH-1. Jag har dessa på min Hkp 11 som jag byggde för några år sedan. Dom säljer på Ebay men du hittar dessa på deras prislista.

http://www.whirlybirdmodels.com/

Om du söker på Hyperscale/plastic pictures/ och skriver in UH-1F/P i sökrutan så hittar du ett bygge som kan vara till hjälp där byggaren bygger samma utblås som det är på de svenska Hkp 3, dock så skilljer sig motorgaller och bomförlängningen en del åt på de svenska maskinerna men det ger en god bild över att det är möjligt.



Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
PederT
Inlägg: 619
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Hkp 3, vilken?

Inlägg av PederT »

Stort tack Nicklas för info mm. Det ser ju inte alltför svårt ut att få till en hygglig Hkp 3
i FV:s uniform.

//Peder
bergwall
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Hkp 3, vilken?

Inlägg av bergwall »

Hej,
Jag gav mig aldrig in på skillnaderna mellan HKP 3B och C eftersom Peder frågade om Flygvapnets (FV) maskiner (HKP 3B). FV lånade iof tre HKP 3C (03303, 03304 & 03312) men jag tänkte att vi kunde lämna dem därhän. Om man utgår från en UH-1B eller C är stärtbom och och rotordiameter rätt (men bladbredden, stabben och fenan fel om man väljer en UH-1C som utgångsmaterial) för en HKP 3B (och A). Kan även tilläggas att stabilsatorn på UH-1C har en osymetrisk profil (uppochnervänd vinge) medan UH-1B och 204/204B etc har symmetrisk profil, om man ska vara petnoga.

I korthet kan man sammanfatta det med att:

HKP 3B
Stjärtbom längd: 20 fot
Rotordiameter: 44 fot
Totallängd (utan rotor): 11705 mm

HKP 3C
Stjärtbom längd: 22 fot
Rotordiameter: 48 fot
Totallängd (utan rotor): 12315 mm

Det fanns ett antal HKP 3C som hade lång stjärtbom i grundutförande bla 03313 (3193), 03314 (3194), 03315 (3195) och troligtvis 03316 (3157) (ex Austria AF) kan funnits en till

Huruvida man kan använda stjärtbom från UH-1D för HKP 3C (UH-1F tillika AB 204B) vet jag inte, men en detalj man kan lägga märke till är att bagageluckan sitter på höger sida på en fabriksbyggd 22 fots stjärtbom och på vänster sida på en 20 fots stjärtbom.

Det finns ganska mycket beskrivet på den här jeppens hemsida:
http://www.mooserepublic.se/product/hkp ... b-204-172/

//Robert
PederT
Inlägg: 619
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Hkp 3, vilken?

Inlägg av PederT »

Tack Robert för informativa upplysningar. De kommer väl tillpass vid ett kommande bygge.

//Peder
Björn B
Inlägg: 3540
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hkp 3, vilken?

Inlägg av Björn B »

I Svensk flyghistorisk tidskrift 2/2017 bygger Rickard Andersson Hkp 3 och ger bra information om hur han konverterade modellen.
Pål Björkman
Inlägg: 251
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Hkp 3, vilken?

Inlägg av Pål Björkman »

Är man inte rädd för sågen, eller vill ta delar så släpper KittyHawk nästa månad en ny UH1 D i 1/48.
bergwall
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Hkp 3, vilken?

Inlägg av bergwall »

Mjo, men det är inte bara att kapa kabinen (och dörrarna) dessvärre (om det var det du tänkte på). Största skillnaden är nog att skarven stjärtbom/kropp(kabindel) är belägen efter kroppen på en UH-1D medan samma skarv på en UH-1B/C börjar under motorn, dvs motordelen sticker ut en bit över stjärtbommen. Det är nog lättare att kika på bilder än att jag förklarar.

Jag har hört att stjärtbommen på en UH-1D däremot verkar vara ganska lik en lång stjärtbom på tex en UH-1F så den kanske går att knycka och sätta på tex Monograms UH-1C för att få en svensk HKP 3C (lång stjärtbom i fabriksutförande dvs inte förlängd i svensk regi).
Skriv svar