Problem med Tamiya TS-26 vit

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Namn: Lars Ekström

Problem med Tamiya TS-26 vit

Inlägg av Lars Ekström »

Jag har problem med Tamiya TS-26 pure white som jag inte får att fungerar som de övriga i TS serien.
En liten DHC-2 Beaver 1/72 skall bli helvit och jag har grundat den med Tamiya vit primer.
Dekanterade TS-26 som vanligt och spädde den ca 10-15 % med MR Color thinner.
Använder en Badger 200 med 0,4 nål, tryck 1,5 bar. Lägger på en tunt lager för att ge fäste för färgen, men upptäcker att pigmentet samlas i små droppar motsvarande det som händer om man får något fett eller förorening på ytan. Prövade naturligtvis inte direkt på modellen utan på en skrotkärra.
Prövade att spruta direkt med burken ytterst försiktigt, men med samma resultat. Färgen verkar att sätta sig ok och flyta ut så finishen blir acceptabel, inte helt högblank men det kan bero på förtunningen.
Vad kan mitt problem bero på?
olindau
Site Admin
Namn: Olle Lindau

Re: Problem med Tamiya TS-26 vit

Inlägg av olindau »

Spär du med Mr Color Thinner eller med Mr Color Leveling Thinner?
Jag har haft liknande problem med Gunze färg och leveling thinner.
Jag gick tillbaks till T-röd som förtunning och då försvann problemen.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Lars Ekström

Inlägg av Lars Ekström »

Jag späder med Mr Color Thinner.
Har fungerat fint med övriga TS färger, framförallt till svart som används under Alclad.
F Porsche

Re: T-röd + Tamiya TS-26 vit kan bli rosa

Inlägg av F Porsche »

Om det vill sig illa.
Sila T-röd genom ett vitt Melitta-filter så kan du se pigmentet.
Lars Ekström

Inlägg av Lars Ekström »

Problemet löstes genom att sänka trycket till 1-1,2 bar och minska färgflödet på det två första lagren av färg.
De tre resterande lagren justerades trycket till 1,5 bar och färgflöde för lite våtare lager.
Tyvärr så uteblev den idiotblanka ytan som jag brukar uppnå med TS Svart, men tillräckligt bra för att gå vidare.
Slutomdöme för TS-26 vit är att den täcker dåligt och är svårsprutad, delvis pga. skit bakom färgsprutan!!
Skriv svar