Kompressorfråga.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
antesyd
Namn: André Nilsson

Kompressorfråga.

Inlägg av antesyd »

Min 25 år gamla budgetkompressor börjar sjunga på sista versen så nu är det dags för en ny. Min fråga är om jag kan köpa en med stor tank från Biltema (så att jag har en till att pumpa bildäck mm. samtidigt) eller om jag bör köpa en för 5000kr? Grejen är att jag bor i hus och målar i hobbyrummet i garaget så jag stör ingen.

Andre
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Dan Kut
Namn: Dan Kut

Re: Kompressorfråga.

Inlägg av Dan Kut »

antesyd skrev:...Grejen är att jag bor i hus och målar i hobbyrummet i garaget så jag stör ingen...

Nej det är ju alltid bra men hur är det med dig själv? Vill du verkligen sitta och bli halv döv av kompressorn varje gång? Personligen skulle jag inte klara av ngt annat än en hel tyst kompressor. BTW köp en med (min 1.5 liter) tank!!

Paul Budzik gör jätte bra tutorials och är mycket informativ. kolla in vad han har att säga om kompressorer. Varning: jag brukar fastna i timmar när jag besöker hans sajt! :)
https://www.youtube.com/watch?v=U5BAqPQ ... Ctl2CxIiy6
http://paulbudzik.com/index.html

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Med en garagekompressor med stor tank kan man måla länge innan den går igång. Satsar du på en riktig garagekompressor så gå upp i storlek. Har man en kompressor så har man möjlighet att använda den till andra luftdrivna verktyg. Problemet är att en del kräver mycket luft. Blev tvungen att köpa en större när jag började renovera bil. Har bytt upp mig två gånger. Om jag struntat i dom två mindre kunde jag lagt dom pengarna på en ännu större. Större tank = längre arbetspass innan kompressorn startar igen.
antesyd

Inlägg av antesyd »

Ok. Men det funkar med en sån här?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000033785/
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Göran

Inlägg av Göran »

Ja den kommer att fungera för maxtrycket enligt manualen är 12 Bar gånger 50 liter vilket ger en teoretisk luftmängd på 600 liter. Dra av summan luft när tryckvakten går igång låt säga vid 4 bar så har du 400 liter luft ( 600 - (4 x 50 L ) att lira med innan kompressorn går igång igen. Och som Björn B påpekar kan denna även tjäna andra syften är modellbygge. Samtidigt så är inte 400 L inte så himla mycket i praktiken utan det går "undan fort" men kan du stå ut med oljudet så är det inga problem. Ponera dock att du vill flytta in hobbyverksamheten i själva huset i framtiden så ---

Mvh
Göran
antesyd

Inlägg av antesyd »

Jo du. DÅ blir det till att köpa en tystare. Men känns lite mycket med 4-5000kr, nu när sprutan gick på 2500kr (tur att man har många modeller i garderoben...) om jag måste köpa en till kompressor för garaget...

The latest arrivals:
aade

Inlägg av aade »

antesyd skrev:Jo du. DÅ blir det till att köpa en tystare. Men känns lite mycket med 4-5000kr, nu när sprutan gick på 2500kr (tur att man har många modeller i garderoben...) om jag måste köpa en till kompressor för garaget...
Mitt råd är att se till att du köper en kompressor med kapacitet att flytta mycket luft. Alltså LPM, inte lufttryck som mäts i bar eller PSI. Jag vill vara försiktig med att rekommendera märken och annat vanligtvis, men om du vill se till en budget men ändå få mycket luft så kolla in något i denna stil:

http://www.tcpglobal.com/ABD-TC-848.html

Jag vet inte huruvida man kan få den i 220V variant, men känner jag kineserna rätt så är det möjligt att motorn går på båda spänningarna men att du får byta kontakten själv. Kompressorn lovar 78LPM. Vanligtvis är hobby kompressorer runt 20-30LPM, vilket är anledningen till att man måste förtunna färgen så mycket att det blir svårt att täcka. Det är inte bara tankens storlek som spelar roll, utan även hur mycket tid det tar att fylla den. Ju mer luft du kan passera ur sprutan, dess då bättre finfördelning av materialet.

En annan variant är Werther som har en kompressor på 92LPM:

https://www.air-craft.net/acatalog/Wert ... essor.html

Dock helt annan prisklass.

Stirra dig gärna blind på ljud och annat också, det är ju viktigt som sagt. Men köp inte utan att kolla hur mycket luft som passerar ur den. Frågar du försäljaren om LPM och denne svarar med att den "klarar 8 bar" så vet du att svaret är fel.

Rekommenderat är att du i alla fall går över 50LPM så du kan driva en lättare färgspruta typ Iwata RG-3 eller liknande. Köper du en kylskåpskompressor, d v s en sådan där jättetyst så kan du kolla Hansa eller någon annan tillverkare. Hansa har en som heter 50A och har en tank på 15 liter. Den trycker tillräckligt med luft, men med tanke på att priset då hamnar runt 7000 spänn så tänker jag mig att du kan få mer för mindre.

Slutligen: står du ut med lite oljud (enligt manual runt 72db) så kan du ta en kompressor som är avsedd för spikpistol och dylikt:

http://www.hitachi-powertools.se/hitach ... f-1hk-5l-1

Lycka till!
antesyd

Inlägg av antesyd »

Tackar

The latest arrivals:
antesyd

Inlägg av antesyd »

Så om det står:
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 195 l/min
Genomlupen cylindervolym: 412 l/min
Som på en biltemakompressor för 2000kr med 50literstank.
Betyder det att den är ok?

//André

The latest arrivals:
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Det betyder att du kan köra borrmaskiner och mindre vinkelslipar med den.
Normala siffror för en halvstor garagekompressor.
Ska du börja köra stora slipmaskiner, blästermaskiner eller liknande kan den vara lite klen. Beror ju på hur bråttom man har.
Skriv svar