Allmäna byggfunderingar....

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Namn: Christer Lind

Allmäna byggfunderingar....

Inlägg av Fenix »

....som dyker upp när man sitter och bygger.

Just nu sitter jag och bygger Airfix Battle of Britain 75th Anniversary 1/72 och jag måste säga att det är den bästa Spitfire jag byggt (Har inte börjat montera ihop de 3 andra än så kan inte säga hur passformen är på dem) men jag tycker Spitfire Mk1 känns liten var Spitfire Mk1 mindre än sina storasystrar? Jag har byggt Fujimis och Airfix Spitfire Mk19 båda i 1/72 och de kändes och såg större ut. Är det bara mina ögon som spelar mig ett spratt eller var det faktiskt så?

Jag måste säga att Airfix har ryckt upp sig rejält under åren jämfört med de Airfix jag byggde som ung (född 1980) och började bygga omkring 1989.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Snussugen

Re: Allmäna byggfunderingar....

Inlägg av Snussugen »

Såvitt jag vet så var alla Spitfires lika stora - det var väl först när varianterna med teardrop-huvar och Griffin-motorer kom som måtten ändrades något.
Live & let dry.
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Med andra ord är en Mk.19 "större" än en Mk.I, eftersom den har en längre Griffon-motor. Det är alltså nospartiet och spinnern som är längre.

/Rickard
AndersN

Inlägg av AndersN »

Även fenan var betydligt större på Mk.19 jämfört Mk.I.
Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

Tack för svaren. Så det var inte mina ögon som lurade mig.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
AndersN

Inlägg av AndersN »

Annars händer det ju än idag att de skalar modellerna fel och skriver 1/72 ändå...t.ex Hobbyboss 1/nånting J 29 marknadsförs som 1/48.
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

En annan variant är Mistercrafts Caravelle i 1/144, där det står 1/72 på kartongen.

Bild
Skriv svar