Det går nog inte att komma ifrån att tillverkaren som betytt mest för plastmodellbyggandet åtminstone för oss lite äldre är Airfix. Hur många tiotusentals unga pojkar har väl inte börjat sin bana med deras påsmodeller, i mitt fall deras Rolls Royce i 1/32 (som jag fortfarande har kvar).
Stefan
Vilket kit var livsavgörande, vilken var the turning point ?
-
- Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Re: Vilket kit var livsavgörande, vilken var the turning point ?
Det måste ha varit min första modell, fast det var min far som byggde den. Revells Ford 1932 från serien Highway Pioneers, skala 1/32. Gjuten i svart plast men pappa målade sidorna vita så det påminde om de gamla stock-carbilarna. Men det som var det avgörande momentet var att man kunde välja 3 olika byggutföranden. Jag fick alltså använda min kreativa ådra att välja efter eget huvud, och inte slaviskt följa ritningen. För de flesta bilmodeller som jag har byggt sedan dess så har utgångspunkten varit "hur kan jag skapa något eget av detta?".
Men sen är det ju så att det är ju så himla kul att bygga modeller så jag har inte bara byggt bilar. Det har även varit perioder med flyg, fartyg, båtar, grodmän(!), monster mm.
/Mikael
Men sen är det ju så att det är ju så himla kul att bygga modeller så jag har inte bara byggt bilar. Det har även varit perioder med flyg, fartyg, båtar, grodmän(!), monster mm.
/Mikael
De första modellerna jag har ett minne av var Airfix HMS Nelson och Revell's DC-3:a någon gång på 70-talet. Men den första modell som jag vet byggde efter en förbild var Matchbox Hurricane i 1/72. En modell som jag fortfarande tycker bra om. Esci´s F4:or byggde jag med i början på 80-talet. Och efter det så har modellbygge varit något jag altid hållt på med och då gärna F-4 Phantom... ...även om de senaste åren mest handlat om Mustanger...
/André
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Min första modell var den som gjorde mig fast för flygplan och modellbygge. Jag var sex år gammal och det var en Matchbox F-5 i 1/72. Mer specifict så var det en F-5C Scoshi tiger (i vietnam) med en box art av planet som flög över djungeln. Naiv som jag var så trodde jag det handlade om någon konflikt över central amerika då det var det närmaste stället till USA med liknande topografi. Det tog ett antal decenier tills jag kopplade rätt! 
Jag har inte kvar just den modellen men jag har min 3e modell. Matchbox 1/72 Gloster Gladiator:

Den har ju sett bättre tider... kanske
//Dan

Jag har inte kvar just den modellen men jag har min 3e modell. Matchbox 1/72 Gloster Gladiator:

Den har ju sett bättre tider... kanske
//Dan
Bygger alldeles för sakta..
Dan, du måste
Du måste bygga klart Glostern !
Bygg de delar som saknas med din stil och kompetens du har i dag, det blir 1972(?) och 2016 års balllaste bygge.
Bygg de delar som saknas med din stil och kompetens du har i dag, det blir 1972(?) och 2016 års balllaste bygge.
Re: Dan, du måste
1971+6 = 1977F Porsche skrev:Du måste bygga klart Glostern !

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..