Centurion 1/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
famo58

Centurion 1/48

Inlägg av famo58 »

Skulle av kunniga forumdeltagare vara tacksam att få veta vilka ändringar som är aktuella på den Centurionvagn som finns i bifogad länk för att konvertera den till en svensk vagn som det den såg ut under 60-talet. Tackar på förhand för all information.

http://tank-mania.com/48007-Centurion-Mk-III.php
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: Centurion 1/48

Inlägg av Nicklas Karlén »

Om man tar bort de brittiska brandsläckarna på lådorna på tornet så har man ju en Strv 81 som var en Centurion Mk III. Strv 81 användes fram till 1964 innan man byggde om dessa till strv 102.

Det finns säkert någon som har mer kunskap än jag så vi får väl hoppas att du får ett bättre svar än mitt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hej,

Nicklas har helt rätt i det han skriver att modellen du visar i din tråd är en Centurion Mk.III, som svenskarna använde också i form av Strv.81. Skillnaderna mellan den svenska och brittiska Mk.III:orna var minimala som jag förstår det.

Vill du hålla dig till 60-talet, så är det nog Strv 81 som gäller.

(Editerad, felaktig text borttagen, se Stefan's och mitt inlägg längre ned i tråden)

Strv 104 är ytterligare en svensk variant som hade dieselmotor istället för bensinmotor. 102:an uppgraderas under årens lopp, så det finns en del olika konfigurationer på den också, beroende på årtiondet.

Jag skulle rekommendera skala 1/35 oavsett vad. AFV Club gör jättefina modeller av Centurion och det finns en hel del konverteringar och detaljsatser i den skalan som kan hjälpa att få till en svensk vagn (bland annat en resinkonvertering från Hobbyfan för att bygga en Strv 104 - många av delarna kan också användas för att göra en sen 102:a med reaktiv pansar). AFV Clubs modeller är i princip Mk.V:or och senare, men det finns möjligheter att konvertera dem till Mk.III (Strv 81) också, fast då gäller det att jaga reda på annat torn, tidigare varianter av lådorna på bandhyllorna osv. Accurate Armour är just nu på gång med en Mk.II konvertering som är väldigt lik M.III. Gissar att en Mk.III konvertering följer.

Inside the Armour gjorde också en Mk.III konvertering, men dessa är jättesvåra att få tag på eftersom de har lagt ner resinverksamheten.
Castoff har också Mk.III torn och lådor, men just nu är det rent omöjligt att få tag på deras grejor pga ägarens sjukdom.

1/48 är något udda, och resinmodeller har en tendens att bli väldigt dyra i jämförelse. Inte heller troligt att de finns en massa tillbehör, uppdateringar osv i den skalan.
Senast redigerad av SvenYoung den 16 okt 2016, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
stefan karlsson

Inlägg av stefan karlsson »

Kan inte yttra mig om vilken modell som passar bäst till vad. Tänkte bara inflika några kompletteringar till det Sven skrev.
De första svenska vagnarna som köptes in var Mk III (80 st) och ett par år senare fick man mer pengar och kunde då beställa ytterligare 160 vagnar men dessa var Mk V. Samtliga dessa vagnar var Strv 81 trots att det alltså fanns skillnader.
När nästa batch av vagnar köptes 1960 var det Mk 10 och de var då redan utrustade med 10,5 cm kanon och blev således Strv 101
Nu satte man igång en uppgradering av de gamla Strv 81 som också den fick 10,5 cm kanon och vagnen fick logiskt beteckningen Strv 102 trots att det var äldre vagnar av både Mk III och Mk V.
Samtliga Strv 101 och 102 uppgraderades i olika omgångar, men den största förändringen skedde i början av 1980-talet då alla fick nytt riktsystem och därmed nytt sikte, lyskastare på taket mm.
I samma veva plockade man bort 80 av de sämsta Strv 102 (24 st Mk III och 56 st Mk V) och uppgraderade dem till Strv 104.
Strv 102 och 104 försågs med extra pansar på fronten och nästan alla vagnar förbereddes för reaktivt pansar.

Under årens gång har det som sagt gjorts en hel del små ändringar, flyttat lysen och tillbehör på fronten, ny vagnchefslucka på Strv 102, andra antenner, anpassning till minvält mm mm
Rörigt - ja!

Så att säga att en modell är rätt eller fel är därför ganska svårt. Det enda man kan göra för att vara säker är att utgå från autentiska bilder och bygga just det exemplaret som det såg ut vid fototillfället.
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Fantastiskt intressant läsande, Stefan. Jag hade ingen aning att det fanns 102:or som var baserade på Mk.III. Man lär sig alltid något nytt :-)

Då skall jag ta bort följande från min post ovan:

"Vill du däremot bygga Strv 102 så lämpar sig inte den här resinmodellen eftersom torntaket och en del andra detaljer skiljer sig (Strv 102 är förövrigt baserat på Centurion Mk.V)."

Detta stämmer alltså inte.

Det vore en intressant modell att bygga, en Strv 102 baserad på Centurion Mk.III. :-)
"Svenne-Kongo"

stefan karlsson

Inlägg av stefan karlsson »

Visst är det fantastiskt att man trots sin ålder och visdom varje dag lärs sig nya saker.

Jag brukar säga att ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag vet.

/S
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Haha, helt rätt Stefan. Att vara fullärd i något är dessutom inte speciellt roligt, mycket trevligare att upptäcka helt nya saker om något man trodde man visste en del om :-)
"Svenne-Kongo"

AndersR

Inlägg av AndersR »

Helt OT men jag tycker det passar in bra till Svens och Stefans inlägg.

https://youtu.be/Syu5FKSBRJ4

/Anders
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tummen upp för den, Anders! :-)
"Svenne-Kongo"

famo58

Inlägg av famo58 »

Tackar för inkommande svar och att tråden blev levande igen. Anledningen att jag köpt modellen i 1/48 är att jag ville ha en Centurion eller annan svensk stridsvagn som last på Scania Vabis dragbil 8511 med DAF-trailer. En Magirus Uranus med DAF trailer kommer från GMTS i 1/50 och denna skall konverteras till en dragbil 8511. Ombyggnaden kommer att bestå av att ersätta befintlig hytt med Scaniahytt och dessbättre finns Hägglundvinscharna med på Magirusmodellen. Om man då skall ha en Strv 81 på en sådan dragare uppkommer ju frågan om och när man började använda dessa. Fanns dessa parallellt? I från början nyttjades väl en tre eller fyraxlad trailer med två Volvo (TVC?) dragare och påskjutare.Kanske någon vet något om detta.

Kan också berätta att Centurionmodellen ser bra ut men där kommer att bli mycket jobb med den så det hade ju varit smidigt om man kunde behålla den som Strv81 om den nu skulle passa på aktuell dragare. Har också haft svårt att hitta bilder på strv 81 och framförallt veta om de vagnarna på bilderna är svenska eller engelska. Finns det för övrigt någon strv 81 kvar i svenskt ursprungsskick?
Skriv svar