Artikel om den FW 190 som nu restaureras på Gatow i Berlin.
http://www.ipmsstockholm.se/home/focke- ... -pa-gatow/
Finns det här på forumet intresse av en guidad visning av kärran?
I så fall kan jag antagligen ordna en. Jag åtar mig inte att arrangera en hel resa med flyg- och hotellbokningar, men om en grupp kan enas om en tid, kanske i slutet av april, kan jag ordna visningen och kanske några andra specialvisningar också.
Uffe
FW 190 på Gatow
-
Re: FW 190 på Gatow
Coolt med bakom-scenen-visningar av det här slaget. Jag hade aldrig tidigare reflekterat över hur museer fick tag på reservdelar till restaureringsprojekt, men det känns ju väldigt rimligt att det sker byteshandel mellan olika museer.
Hejsan Uffe..
Mycket intressant.. Blev även nyfiken på denna mening "...och det gäller att se upp, för det går inte alltid snyggt till".
Gällde detta motorn, eller fanns det fler exempel på hyss och rackartyg??
Mvh Micke
Mycket intressant.. Blev även nyfiken på denna mening "...och det gäller att se upp, för det går inte alltid snyggt till".
Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
-
Delar till tyska vapen är eftertraktade av samlare, och det sker en del fuffens i handeln med delarna. (Stefan Carlsson på Arsenalen kan berätta om det)Lerxzt skrev:Hejsan Uffe..
Mvh Micke
Tydligen var det extra knepigt att ha med amerikanska samlare att göra. Tyska muséer hade varnat honom för dem och det var också hans egen erfarenhet.
Helt ärligt har det väl förekommit lite tveksamma affärer även i Sveriges namn.
Så pass rara blommor som Spitar och FW motiverar för trixande i gränslandet mellan rätt och fel.
Så pass rara blommor som Spitar och FW motiverar för trixande i gränslandet mellan rätt och fel.