Risk att Humbrol silver blöder genom vitt ?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
F Porsche

Risk att Humbrol silver blöder genom vitt ?

Inlägg av F Porsche »

Jag sitter på landet utan det mesta utom katt och en 1/16 T34.
Funderar på att grunda insidan med Humbrol silver för att nästa sommar måla vitt, finns det någon risk att Humbrol blöder igenom :?:

Mycket tacksam om någon kan dela med sig med sin erfarenhet

Edit
Vallejo vit primer, är det någon som har erfarenhet av att pensla den ?
Fäster den bra, sitter den fast ?
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: Risk att Humbrol silver blöder genom vitt ?

Inlägg av Gabriel »

Humbrolfärgen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Vallejos primer däremot skulle jag inte rekommendera, det finns folk som hävdar att den fungerar bara man låter den härda tillräkligt länge (har hört 72 timmar) men jag har aldrig fått till ett riktigt godkänt resultat själv. Så fort den slipas flagnar primern av.
Om det är Humbrols enamel-sortiment det handlar om bör du väl egentligen inte behöva någon primer, färgen lär väl bita fast i plasten ändå.

/Gabriel
aade

Inlägg av aade »

Vallejo primer är i min personliga mening helt värdelös. Det spelar ingen roll om jag låter den härda i veckor, den är helt hopplös.

Vit är en krånglig färg, eftersom den behöver vara täckande applicerad. Menar du att den vita färgen behöver täcka? Isåfall borde det ju fungera att lägga flera lager tills den täcker tillräckligt. Planerar du att pensla eller måla med tryckluft?

Menar du kanske att du är orolig att den silver grund du lägger idag skall lösas upp i den vita längre fram och skapa problem med kulören?
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Förtydligande
Det är grå och grön plast om vart annat plus lite ets som skall blir rött, vitt, svart, metal och SMUTS.
Jag vill:
-pensla, helst Vallejo men jag lyder ditt råd och skippar deras primer.
-att det ska sitta bra så att jag kan hantera "bumlingen"
-gärna grunda den här veckan om jag använder Biltemas röda primer så att den torkar och ångar av till i höst & vår-sommar 17.
aade

Inlägg av aade »

F Porsche skrev:Förtydligande
Det är grå och grön plast om vart annat plus lite ets som skall blir rött, vitt, svart, metal och SMUTS.
Jag vill:
-pensla, helst Vallejo men jag lyder ditt råd och skippar deras primer.
-att det ska sitta bra så att jag kan hantera "bumlingen"
-gärna grunda den här veckan om jag använder Biltemas röda primer så att den torkar och ångar av till i höst & vår-sommar 17.
Alltså jag vet inte riktigt om det är nödvändigt att låta härda i månader, men det är ju upp till dig helt och hållet. En aerosol primer för bilar brukar vara bra.
Skriv svar