Svar till Lennart Alvhult;
Varje IPMS-organisation har full frihet att sätta upp egna regler och gör det i allmänhet - Detta hindrar ju inte att man sneglar på eller rent av kopierar varandra.
IPMS-USA har dock ett helt annorlunda system än IPMS-Sverige (det senare var jag med om att ta fram en första version av då det begav sig kring 1980).
I USA letar man fel, om du har en skev vinge eller en synlig limfläck sorteras du bort direkt, spelar ingen roll om du har fungerande flygplansinstrument i 1/72. Sedan sorterar man bort efterhand tills bara 3-4 modeller återstår, om dessa är felfria så tittar på vilket arbete som lagts ned eller hur 'äkta' de ser ut och sorterar in dem i bäst, näst bäst, o.s.v. Det är dock till allra största delen en subjektiv bedömning och de som hamnar utanför får aldrig veta hur 'nära toppen' de hamnade. (Sedan finns ju publikens pris, men det är ju en annan femma.)
I Sverige får (fick?) man som du kanske vet poäng i ett antal områden, byggskicklighet, målning, o.s.v., lite beroende på vilken klass man tävlar i. Högst poäng vinner med eventuell utslagsröst om så behövs. Här får man som deltagare svart på vitt på vilka områden man bör öva på till nästa år om man vill göra anspråk på att vinna pris. Nackdelen kan ju vara om man upplevs att man 'hängs ut' om man inte är med och tävlar i toppen och vi hade flera gånger långa diskussioner om man skulle publicera hela listan eller kanske bara övre halvan och låta nedre halvan bara få reda på sina egna resultat.
I och med skillnaderna så utbildas domarna på helt olika sätt. I IPMS-USA måste man dessutom ha varit s.k. OTJ (on-the-job) Trainee innan man får döma på egen hand, men det finns alltid flera domare per klass.
Sten
Intressant iaktagelse
-
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Intressant iaktagelse
Ett mycket bra och informativt svar . Intressant att varje avdelning bestämmer över reglerna själv, jag har haft föreställningen att alla haft samma mall" man dömt utifrån / Tack för det Sten //Lennart
Jag har i och för sig ingen erfarenhet av tävlingar i USA, men tycker det är tydligt att se kvalitetsskillnaderna mellan tex europeiska och amerikanska modelltidningar (modellkvalitén alltså). Visst finns det duktiga byggare i USA, och det finns ett gäng makalösa scratchbyggare där borta, men när de kommer till målning.. ja.. då kommer man inte alltid riktigt fullt så långt jämfört med vad man ser på den här sidan av atlanten.
Nu kanske jag är fel ute, men att säga att vi inte letar fel/misstag i våra egna tävlingar kanske är en sanning med modifikation. När man bedömer en modell här i Sverige, så utgår man från högsta poäng i alla kriterier, och sedan drar man av för de missar man hittar. Man börjar liksom inte på noll och ökar poängen allt eftersom man hittar det som är bra gjort. Det är i allafall så jag har uppfattat det när jag har varit med och dömt - och det känns ju rätt logiskt. I vissa svenska tävlingar bedöms alla modeller i detalj (dvs i alla kriterier), i andra gör man först en helhetsbedömning av klassen och sedan väljer man ut enstaka modeller som sedan bedöms i alla kriterier (det kan naturligtvis bli så ändå att samtliga modeller i en klass detaljbedöms, beror ju på kvalitén på byggena). Inget av detta är fel, bara olika approach.
I samtliga tävlingar i Sverige är det huvuddomaren som har sista ordet map bedömningen. Anser han/hon att en klass är feldömd så får den dömmas om.
Naturligtvis har alla våra tävlingar i Sverige noggranna regelverk på hur bedömning skall utföras, domare utbildas och är själva bedömda av tävlingsledningen efter sina insatser. Är det någon domare som "inte håller måttet" så får denne en vidareträning, alternativt blir borttagen från domarlistan. Inte heller fel - detta så alla modeller skall få en så rättvis och riktig bedömning som möjligt i våra tävlingar.
Nu kanske jag är fel ute, men att säga att vi inte letar fel/misstag i våra egna tävlingar kanske är en sanning med modifikation. När man bedömer en modell här i Sverige, så utgår man från högsta poäng i alla kriterier, och sedan drar man av för de missar man hittar. Man börjar liksom inte på noll och ökar poängen allt eftersom man hittar det som är bra gjort. Det är i allafall så jag har uppfattat det när jag har varit med och dömt - och det känns ju rätt logiskt. I vissa svenska tävlingar bedöms alla modeller i detalj (dvs i alla kriterier), i andra gör man först en helhetsbedömning av klassen och sedan väljer man ut enstaka modeller som sedan bedöms i alla kriterier (det kan naturligtvis bli så ändå att samtliga modeller i en klass detaljbedöms, beror ju på kvalitén på byggena). Inget av detta är fel, bara olika approach.
I samtliga tävlingar i Sverige är det huvuddomaren som har sista ordet map bedömningen. Anser han/hon att en klass är feldömd så får den dömmas om.
Naturligtvis har alla våra tävlingar i Sverige noggranna regelverk på hur bedömning skall utföras, domare utbildas och är själva bedömda av tävlingsledningen efter sina insatser. Är det någon domare som "inte håller måttet" så får denne en vidareträning, alternativt blir borttagen från domarlistan. Inte heller fel - detta så alla modeller skall få en så rättvis och riktig bedömning som möjligt i våra tävlingar.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Jag häckar på ett aktivt, stort amerikanskt modellforum, Aircraft Resource Center och har gjort det i 10 år typ. Forumet har ett stort internationella deltagande och jag ser en ständig ström av utbyte mellan modellbyggare. Jag kan inte på något sätt se att det skulle finnas en typisk amerikansk byggstil eller att amerikaner skulle vara sämre än europeiska gelikar.
Det är en individuell materialsport och alla är olika duktig eller har olika mål med sitt byggande, mästerbyggare oavsett nationalitet får väldigt snarlika resultat.
Jag har aldrig tävlat i USA men det är ganska olika i alla länder när det kommer till tävling skulle jag tro.
Med detta vill jag säga att det är omöjligt att generalisera kring en nations byggskicklighet eller kvalité.
Det är en individuell materialsport och alla är olika duktig eller har olika mål med sitt byggande, mästerbyggare oavsett nationalitet får väldigt snarlika resultat.
Jag har aldrig tävlat i USA men det är ganska olika i alla länder när det kommer till tävling skulle jag tro.
Med detta vill jag säga att det är omöjligt att generalisera kring en nations byggskicklighet eller kvalité.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

Det bör väl även i USA finnas duktiga byggare som inte vill vara begränsade av tävlingsregler utan bygger mer efter eget huvud?Janne.S skrev:Jag häckar på ett aktivt, stort amerikanskt modellforum, Aircraft Resource Center och har gjort det i 10 år typ. Forumet har ett stort internationella deltagande och jag ser en ständig ström av utbyte mellan modellbyggare. Jag kan inte på något sätt se att det skulle finnas en typisk amerikansk byggstil eller att amerikaner skulle vara sämre än europeiska gelikar.
Jag hänger en del på Spotlight Hobbies forum, ett forum för bilbyggare, och jag kan väl säga att vi bilbyggare i Norden står oss bra i jämförelse. Har inte nån koll på hur biltävlingarna går till utan har en känsla av att det är minst lika viktigt att träffas och umgås. Finns ju även utställningar utan tävlingsmoment.
Stefan