Skidor på S 14?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Leif Fredin

Re: Skidor på S 14?

Inlägg av Leif Fredin »

Jag fann i en tysk tidning "modell magazin" från 1977 en skiss, vet inte hur den stämmer överens med S 14-skidor.

Bild

Ett par bilder på S 14A nr 3801 med skidor.

Bild

Bild

Leif Fredin
Leif Fredin

Inlägg av Leif Fredin »

S 14B nr 3816 efter haveri 1958-02-04 vid F 21.

Bild

Leif Fredin
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

magnusf skrev:Jag gjorde misstaget att köpa Kora-dekaler, de var tyvärr rent skräp (lettisk Gladiator i 1/72). Det säger ju dock inte att resindelarna är oanvändbara på något sätt men jag tror inte man ska ha för höga förhoppningar på dekalerna...

Hälsningar

Magnus
Jo, jag misstänker att dekalerna inte är nån höjdare. men förhoppningsvis kan resinskidorna funka.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Leif, inte helt osannolikt att ritningen är baserad på de skidor som användes i Sverige. Om inte annat är dimensionerna en bra utgångspunkt tillsammans med de mycket fina bilderna du bifogade. Mönstret på undersidan är mycket intressant. Möjligtvis ser fram och bakända ut att vara lite rundare än på ritningen, och fästet är nog lite brantare på bilderna. Stort tack.
Stellan Schroeder Englund
kifobefa
Namn: Berndt Sonelius

Inlägg av kifobefa »

Eduard har etsade skidor 1:48 Storch, vet inte om dom är rätt dock.

http://www.eduard.com/store/Eduard/Fi-1 ... ram=storch
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

kifobefa skrev:Eduard har etsade skidor 1:48 Storch, vet inte om dom är rätt dock.

http://www.eduard.com/store/Eduard/Fi-1 ... ram=storch
Tack för försöket men det där är ersätter bara Tamiyas ordinarie i plast. Det tycks som att de som användes i Sverige (och Finland...???) var av lite annan art som ser ut att vara smalare/längre med mer rundade brätten.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Fantastisk film! Tack för den. Inget bortklippt för att skona känsliga tittare.

Har kontaktat FVM för att ta reda på om de har något material om skidorna.
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Hej,
Ibland samsades olika flygplanstyper om samma typ av skida.(Tp 4, J 9, B 5 och J 11 hade en lång ciggarrformad skida tex) om man gjorde något med axelinfästning kanske är bäst att lämna osvuret. Men skidorna som användes på Sk 10 ser snarlika ut som de till S 14 kolla här
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=136&t=11377

Det kanske inte tar dig närmare en ritning men jag har precis för mig jag sett en sån där skida i ett magasin någonstans, Arlandasamlingarnas tält? Kan varit bak i gömmorna på FVM också, attans..!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

bergwall skrev:Hej,
Ibland samsades olika flygplanstyper om samma typ av skida.(Tp 4, J 9, B 5 och J 11 hade en lång ciggarrformad skida tex) om man gjorde något med axelinfästning kanske är bäst att lämna osvuret. Men skidorna som användes på Sk 10 ser snarlika ut som de till S 14 kolla här
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=136&t=11377

Det kanske inte tar dig närmare en ritning men jag har precis för mig jag sett en sån där skida i ett magasin någonstans, Arlandasamlingarnas tält? Kan varit bak i gömmorna på FVM också, attans..!
Men du, det där ser ju precis ut som skidorna på S 14, vilken grej. I Karlströms bok om skolplanen så finns en bild på en Sk 25 som har skidor som påminner också men jag är inte helt övertygad. Dags att det kommer ut en bok om skidställ...
Skriv svar