År 2016 kommer det 100 år av första gången pansarvagnar användes i krig (15 september 15, 1916 i Somme) för att bryta dödlägen på slagfältet av diken, taggtråd och kulsprutor.
Pansarvagnar var utformade för att rulla över diken och andra hinder, att erbjuda skydd från maskingevär och att förstöra motståndarens befästningar - pansarbilar under perioden var ju oförmögna att röra sig på ett effektivt sätt utanför vägnätet och i terrängen som förvandlades till lera av artillerield.
Efteråt har användningen av pansarvagnar och andra pansarfordon utvecklats avsevärt med början av framsteg i teknik och särskilt taktik till en omfattande användning av pansar i andra världskriget till dagens nätverksslagfältet och stridsformationer i det.
Dessa kommer att vara bara utställningar, inte tävlingar så du kan komma med nya såväl som gamla modeller - det finns ingen begränsning. Syftet med dessa temautställningar är att visa modeller av pansar så brett som möjligt, från början till idag.
- För att hålla temat harmonisk skulle jag föredra modellerna att alla vara i skala 1/35.
- I större skala (t.ex. 1/16) jag skulle välkomna åtminstone figurer och utrustning från första världskriget.
- Modeller i mindre skalor kan vara mestadels dioramor och modeller av särskilt stora pansarfordon om det inte finns någon modell i 1/35 av dem.
Modeller är välkomna med eller utan grundplattor - dioramor och vinjetter företrädesvis anslutna till första världskriget. Figurerna är naturligtvis också välkomna, så länge som de har någon anslutning till pansarfordon.
- Pansarvagnar och andra pansrade bandfordon och deras derivat borde utgöra majoriteten av modeller.
- Pansarbilar och andra pansrade hjulfordon samt halvbandvagn är också inom ramen för utställningen - även om de inte anges i listan.
- Opansrade fordon kan ingå som en del av ett diorama men huvudteman är pansarfordon.
- Prototyper och konceptuella fordon kan också föras, men fokus borde ligga i fordon som har använts mycket eller är på annat sätt betydande.
- Jag skulle vilja ha en stor variation i modeller, dvs inte bara 100 Tiger eller T-34 -vagnar.
100 år av pansarvagnar är en så viktig period i historien att jag skulle vilja se det "multipliceras" - i Finland börjar vi med Malmin Mallitapahtuma i Helsingfors (7 till 8 maj, 2016) och fortsätter åtminstone med Armour Challenge i Parola (6 augusti, 2016) - kanske andra evenemang också.
Om du tänker delta i dessa händelser i Finland, låt mig veta vilka modeller du tänker komma med så jag kan göra en liten anmärkning bredvid:
- Typ av fordonet / namnet på modellen (dioramor, figurer)
- Användarlandet (och truppslag vid behov)
- Användningsplats och -tid
- Eventuell ytterligare information (t.ex. om fordonet är särskilt känd)
Listan över pansarfordon är inte allomfattande men jag har försökt att inkludera sådana fordon som jag skulle vilja se i utställningen, så om fordonet inte är listad är det inte ett skäl att lämna ut det. Jag har också listad tillsammans med "bas" fordonet många av deras derivat, några som kan ha kommit i bruk mycket senare än originalet och kan tyckas vara införd i fel period. Listan kan också inbegripa fordon av vilka det inte finns modeller finns i någon skala.
Listan är på pienoismallit.net
100 år av pansarvagnar - temautställningar i FInland
Re: 100 år av pansarvagnar - temautställningar i FInland
Mycket intressant! Klart vi måste sätta ihop en resa eller två. Listan var ju inte så omfattande...bara jättelång 

Stellan Schroeder Englund