Jag har nu under en längre tid funderat över att bygga en Tunna i 1/72 (jag blev så inspirerad av alla tunnor i 1/52 som byggs just nu). Istället för att bygga en helt metallren kärra (jag vill ändå öva mig på att måla metall) började jag leta efter alternativa färgsättningar. Såg då att Robert Bergwalls dekalark "Tunnan Del 1" innehöll ett märkningsalternativ för en A 29B från F6 med en grön stjärtfena som jag fastnade för.
Nu undrar jag om det fanns yttre skillnader mellan en J 29B och en A 29B som behöver tänkas på vid ett bygge (planerar att utgå från en Tarangus), eller om det bara är att bygga på?
Är det dessutom bekräftat att fenan var grön, eller är det som med de metallrena Lansarna att det finns tvivel ifall de var gröna eller blå?
/Gabriel
A29B Tunnan
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: A29B Tunnan
Fenorna var alltid gröna (vilket även gällde andra versioner av Tunnan). A 29B var identisk med J 29B, det enda som var annorlunda var lasten under vingarna. Här finns bilder på några A 29: http://www.avrosys.nu/aircraft/Attack/175A29.htm
Re: A29B Tunnan
Jag gjorde en A29 för ett par år sedan. Då med helt grön översida, som kontrast till alla metallrena. Det är inga konstigheter egentligen, en B version bara, och för att markera Attack-A:et så satte jag dit en beväpning med 7 rakteter under varje vinge. Ser häftigt ut faktiskt. Då scratchbyggde jag raketerna, hade jag inte tillgång till riktiga. Men nu finns ju roliga varianter på Specialhobbys A21 som man kan hänga dit.
Vad gäller färgen så finns ju de där väldigt avskavda gröna också, jag tror de målade med dålig färg. Finns att se på avrosys.se. Vill du däremot bara måla fenan, så verkar det vara mindre frågetecken omkring färgen, än på lansarna. Konsensus är att den faktiskt var olivgrön. Det finns till och med en tunna med grön fena upphängd i taket på Flygvapenmuseum.
Vad gäller färgen så finns ju de där väldigt avskavda gröna också, jag tror de målade med dålig färg. Finns att se på avrosys.se. Vill du däremot bara måla fenan, så verkar det vara mindre frågetecken omkring färgen, än på lansarna. Konsensus är att den faktiskt var olivgrön. Det finns till och med en tunna med grön fena upphängd i taket på Flygvapenmuseum.
Re: A29B Tunnan
Jag funderade lite på de raketer som finns hos SH A 21:an. Tror att det ska vara 14,5 cm pansarsprängraket m/49B och 12,7 cm målraket Mk26. Jag vet dock inte helt säkert (finns inte beskrivet vilka raketer det är från SH håll). I så fall är pansarsprängraketen intressant, men då det bara finns tio i lådan. Räcker det då att hänga på endast åtta (fyra per vinge) istället för 14 st. som var den vanliga beväpningen med dessa raketer?Pelle F skrev:Jag gjorde en A29 för ett par år sedan. Då med helt grön översida, som kontrast till alla metallrena. Det är inga konstigheter egentligen, en B version bara, och för att markera Attack-A:et så satte jag dit en beväpning med 7 rakteter under varje vinge. Ser häftigt ut faktiskt. Då scratchbyggde jag raketerna, hade jag inte tillgång till riktiga. Men nu finns ju roliga varianter på Specialhobbys A21 som man kan hänga dit.
Vad gäller färgen så finns ju de där väldigt avskavda gröna också, jag tror de målade med dålig färg. Finns att se på avrosys.se. Vill du däremot bara måla fenan, så verkar det vara mindre frågetecken omkring färgen, än på lansarna. Konsensus är att den faktiskt var olivgrön. Det finns till och med en tunna med grön fena upphängd i taket på Flygvapenmuseum.
Det finns inte möjligtvis en detaljbild på balkarna då dessa behöver scratchas?
/Gabriel
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 15 apr 2012, 07:55
Re: A29B Tunnan
A 29B med maskeringsmålning vid F 7:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29325
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 7c7#p29338
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29339
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29352
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29411
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29510
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29516
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29517
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29552
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29553
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29554
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29556
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29557
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29582
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29585
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29803
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29325
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 7c7#p29338
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29339
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29352
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29411
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29510
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29516
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29517
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29552
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29553
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29554
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29556
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29557
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29582
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29585
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 785#p29803