Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Det finns ritningar i Hellströms bok och lite bilder också men ingen som visar kåpan i framkant eller underifrån. Av ritningen att döma skulle det vara en ganska kantig sak men bilderna ger mer ett intryck av något rundat. Och var den öppen undertill eller den plåtklädd där också? Någon här som vet?
-
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Jag funderade lite kring det här gör några år sedan så jag höll på med Mustang-dekalerna som bäst. Som du säger kändes det inte som skissen var helt rätt. Jag har ett vagt minne av att öppningen undertill inte är centrerad heller. I skissen som vi refar till har man också gjort sig besväret att fasa innerhörnen på det fyrkantiga hålet. Kanske finns något stoft av sanning där?
Men det finns ett livs levande exemplar hos Pelle Lundberg i Vännäs där 26084 nästan har återtagit sin forna dagars glans om jag förstår det rätt. Jag ska kolla om någon har tagit lite bilder.
Men det finns ett livs levande exemplar hos Pelle Lundberg i Vännäs där 26084 nästan har återtagit sin forna dagars glans om jag förstår det rätt. Jag ska kolla om någon har tagit lite bilder.
Re: Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Det låter lovande. Ja, det är imponerande att se bilder på den, den ser ju rent av flygfärdig ut.
-
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Hej,
Glömde bort att jag fick en bild av Mikael Forslund som varit och plåtat Pelles 26084. Kan ju vara till glädje och nytta för andra.

Kvalitén är lite halvdassig efter min primitiva komprimering men ni ser säkert hur det ska se ut. Hör av er till Miakel (eller mig) om det behövs bättre bild.
Glömde bort att jag fick en bild av Mikael Forslund som varit och plåtat Pelles 26084. Kan ju vara till glädje och nytta för andra.

Kvalitén är lite halvdassig efter min primitiva komprimering men ni ser säkert hur det ska se ut. Hör av er till Miakel (eller mig) om det behövs bättre bild.
Re: Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Den såg rätt mycket annorlunda ut än den uppfattning man får av ritningen i J 26 boken. Rätt "fyrkantig". Hade jag sett den bilden innan jag byggde min S 26:a. Nu är den nära klar. Rätt intressant att se hur mycket plåten bygger på sidan med...
//André
//André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Tack Robert (och f.v.b. Mikael förstås)!
Ja, det är bara att hålla med André, den ser lite annorlunda ut. Det är svårt att avgöra men nog ser öppningen ut att var helt centrerad i kåpan? Nu gäller det att förvandla bilden till något som kan se vettigt ut i skala 1/72 eller 1/48 kanske. Vi får se hur det går. Men tack som sagt.
Ja, det är bara att hålla med André, den ser lite annorlunda ut. Det är svårt att avgöra men nog ser öppningen ut att var helt centrerad i kåpan? Nu gäller det att förvandla bilden till något som kan se vettigt ut i skala 1/72 eller 1/48 kanske. Vi får se hur det går. Men tack som sagt.
Re: Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Kan det ha funnits flera utföranden på nämnda kåpa?
Vad jag känner skiljer är att kåpan på ritningen är längre och börjar i linje med plåten som är skruvad på skrovet. Alltså strax framför skarven mellan plåtarna som syns på bilden (precis framför M:et i Mikael). Denna skarv använde jag som utgångspunkt till kåpan på min S 26:a.
Med utgångspunkt från nämnda skarv och kronmärket går det även få en uppfattning om hur stor plåten är. Men själva kåpan på bilden verkar alltså börja längre bak och med det vara kortare, alltså mer fyrkantig än rektangulär...
//André
http://www.flygmuseetf21.se/mustang.htm
Vad jag känner skiljer är att kåpan på ritningen är längre och börjar i linje med plåten som är skruvad på skrovet. Alltså strax framför skarven mellan plåtarna som syns på bilden (precis framför M:et i Mikael). Denna skarv använde jag som utgångspunkt till kåpan på min S 26:a.
Med utgångspunkt från nämnda skarv och kronmärket går det även få en uppfattning om hur stor plåten är. Men själva kåpan på bilden verkar alltså börja längre bak och med det vara kortare, alltså mer fyrkantig än rektangulär...
//André
http://www.flygmuseetf21.se/mustang.htm
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Det är väl inte otroligt. I Hellströms bok nämns ju t.ex. att 26146 var den enda med ett fönster på sidan av kåpan. Dessutom verkar det ju ha pågått försök under en längre tid och med (två?) olika kameror och vad som ligger till grund för skissen i boken kan ju vara något tidigt försök. Men nog tycker jag att bilderna i boken stämmer väl med Mikaels bild ovan.
Re: Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Följde länken du lade in, André. Mycket imponerande att Mustangen ser ut som den gör.
Re: Någon som vet hur kamerakåpan såg ut på S26 Mustang
Bilderna i boken visar ju lite olika maskiner med lite olika kameraintallationer vilket gör att kåporna är olika stora (26137 resp 26051). Jag gick mycket efter storleken och bredden på hålet för sporrhjulet. Nu verkar kamerakåpan varit både kortare och bredare än nämnda hål...
Ja, helt otroligt att man lyckats få ihop en mustang av de tillknycklade och förvridna plåtarna...
Ja, helt otroligt att man lyckats få ihop en mustang av de tillknycklade och förvridna plåtarna...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).