Vallejo Surface Primer krullar sig.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen

Re: Vallejo Surface Primer krullar sig.

Inlägg av Snussugen »

Tack för bådas input!

Jo... utomhuslackering hade nog varit att föredra eftersom jag kör mestadels med Humbrol enamel, så det doftar rätt kraftigt - men grannarna glor så konstigt på mig när jag kommer kånkades med 1/24 flygplan och kompressor och hela faderullan. Haha. Så jag försöker undvika det till varje pris. :)

Ledsen att det blev lite OT där!
Live & let dry.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Om det är mjukplastgubbarna så är det mesta svårt att få att fästa på dem precis som vinylband till stridsvagnar.

Vallejos primer fungerar bra men den har vissa brister. Lång torktid. För polystyren - ett dygn, Resin - 1-3dygn, Vitmetall - 5 dygn, fotoets - 7-10 dygn. Men sen sitter den stenhårt och är slipbar.

Dessvärre har de flesta modellbyggare mer bråttom om så. Mig Ammo´s primer tycker jag har funkat bra än så länge.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Joche

Inlägg av Joche »

Johan i Hok skrev:Mjukplasten i småfigurer kan vara ganska tetig att få färg att fästa på. Ett knep som jag använt är att först pensla figurerna med trälim (PVA-Lim) för att få ett lager som färgen fäster på.
Jag skall testa detta, men man får späda vitlimmet rätt ordentligt annars lägger väl det sig över alla detaljer på figuren så allt ser ut som ett ägg tillslut! ;)
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Nja, jag har nog bara ett par droppar vatten i en klick med lim. Det torkar rätt tunt.
Johan
Skriv svar