På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Vad är dom två vita retanglana längst bak under höger vinge och när kom dessa?
Har sett dom på alla varianter utom JA-versionen. Dom finns inte på den fotograferade fyrgruppen hos FC 1972 men dom hade inte heller antikollisionsljusen.
Eller syftar du på dopplerradarn Björn? Den som drar lite åt beiget? Sändare och mottagre, åtskiljda av en liten spade (därav två "rutor"). JA hade radarhöjdmätare under kanardvingarna istället.
Ja det är doppler radarn, den var en del av navigerings systemet och inte en radarhöjdmätare. Fans bara på AJ/S familjen, även de hade också radarhöjdmätare men de var till skillnad från JA placerade i kroppen på var sin sida om centrumbalken. De syns på bilden som två mörka fläckar vid bakre delen av balken.
Aha... visste inte att AJ-familjen hade radarhöjdmätare på var sida om centrumbalken. En sak slog mig, AJ var ju tänkt att bära Rb 27 Falcon i yttre balklägena men eftersom aktiveringstiden var så lång så infördes den aldrig som egentlig yttre last. Sidewinder-integrationen (innebar det både Rb 24 och 74?) kom först i och med AJS-moden väl? Innan dess så hade de yttre balkarna ingen egentlig praktisk användning. Därför finns ingen märkning på de yttre balkarna på flygplan ur AJ-familjen. Om den här bilden är tagen tidigare än AJS-moden så innebär det att man hängde åtminstone "grönsaker" i R7V/H? Eller föreställer bilden en AJS-mod? Eller är det PR-syfte?
Tack.
Jag antar att om antikollisionsljusen sitter monterade så är chansen ganska stor att även dopplerenheten kommit på plats. Det är svårt att hitta bilder på riktigt tidiga produktionsmaskiner som visar denna.