Miniarts GAZ?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
J-O

Re: Miniarts GAZ?

Inlägg av J-O »

Jag har amerikaniserat ett par Gazar. Mina efterforskningar inför dessa projekt gav vid handen att skillnaderna mellan de båda är marginella och (i mitt tycke) omärkliga. Gaz´ fälgar funkar utmärkt till en Ford, möjligen kan det vara fråga om några millimeters dimensionella skillnader i 1/35.
Forden levererades dessutom med en rad olika fälgar beroende på årsmodell eller vad de var ämnade att nyttjas som. De allra första hade ekerfälgar.

En skillnad som möjligen en Gaz/Fordexpert kan notera, är att vissa av ryssens karossdetaljer var lite kantigare till formen. Därför kan man slipa lite på kylare, motorhuv och bakre delen av taket för att runda av dess kanter. Strålkastarnas montering i fronten och baklyset skiljer sig även åt mellan modellerna. Skillnaderna torde framgå om man studerar lite bilder av dem båda. Åsså bör ju inte Forden ha Gazemblem på kylaren.

Beträffande skillnaderna mellan Eastern Express och Miniart så. Efter att ha byggt båda kan jag bekräfta Öken-Eriks teorier. Miniarts underrede är löjligt väldetaljerat och består av (åter i mitt tycke) bort i tok för många små delar, en ansenlig mängd av dessa var dessutom trasiga redan på stammen. De sandwichade däcken gjorde mig heller inte glad. Jag fick tipset att utelämna mittendelen, för att de inte skulle bli för breda. Mönsterdjupet, som väl är enda anledningen för att tillverka en modellkomponent medelst denna metod, blev också på tok för djupt. Eftersom jag ville efterlikna ett fordon som rullat en bit nödgades jag spackla däcksmönstren. Dessutom ansåg jag att Miniarts passform lämnade lite väl mycket att önska, i synnerhet i förhållande till priset.

I fråga om detaljering i övrigt står sig Eastern Express´ Gaz alldeles utmärkt. Vare sig ryssen eller amerikanen hade ju så mycket intrikata detaljer på karossen. Miniarts motor vinner emellertid med lastbilslängder över Eastern Express´ dito, även om den senare är fullt acceptabel och rent av bättre om man vill bygga en äldre T-Fordmotor.

Min slutsats blir att det inte finns någon anledning att bygga en Miniartmodell, såvida man inte vill ha en extremt väldetaljerad motor, dito underrede och däckmönster som för tanken till Stora Stöten. Jag kommer att hålla mig till öststatsmodellen vid mina planerade Fordbyggen framvärtes, bland annat då även jag bygger efter devisen en klok man myntat; "det som inte syns, finns inte”
/J-O (inte expert)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Underbar information, tack!

Ytterligare en fråga då, när tillverkaren Eastern X nämns: de kantiga stänkskärmarna är väl en typisk GAZ-detalj för de senare versionerna? Ska man göra Ford så ska det vara de rundade väl?

Ford-logga finns att få tag på som ets...?
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

De kantiga skärmarna var en rationalisering av produktionen i krigstid.
De runda krävde pressverktyg eller en massa plåtknackande, de kantiga bockas till av nästan vilken plåtslagare som helst med en bockningsmaskin.

Rundat på en US Forrrrd alltså ...
Skriv svar