Klarlack

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson

Re: Klarlack

Inlägg av Robin Nilsson »

Hej Felix,
Först ett sidenmatt lager med klarlack -> enhetlig färgton + skyddar färgen.
Krångelfaktor: Tja, det är lite tycke och smak ;-) Fundera på vilka
steg som du måste igenom för att lägga dekaler och jämför med
min beskrivning så tror jag att skillnaden blir rätt så liten.
Efter alla manövrer för att få en tillräckligt blank yta så ....

Sidenmatt med golvpolish eller utspädd Tamiya blank klarlack går
fort, sen är det bara dekaljobbet kvar och där tillkommer två moment
för mig: slaska dit lite klarlack samt skölja dekalen lite extra.
Det borde gå att gå direkt på dekalerna och lacka sidenmatt över
hela rasket efteråt men det vill jag nog prova själv först ;-)

/ Robin
felle-j
Namn: Felix

Inlägg av felle-j »

Har testat vidare med klarlack och jag är nöjd med resultatet som jag får med golvpolish. Testade det bland annat på en Viggen i skala 1:144 och resultatet kan ni se nedan även om det är lite svårt att se på bild. Jag sprutade på lite för mycket på vissa ställen där det sedan började rinna och blev lite fult men annars blev det bra tycker jag. Nyligen applicerade jag dekalerna och jag märkte att klarlacken inte tyckte om dekalvätskorna. Micro Sol löste upp klarlacken lite så om man råkade peta lite på den så kunde man lätt skrapa bort den samt färgen under, och Micro Set lämnade märken på klarlacken. Inte några jättefarliga märken men tittar man lite noggrannare så syns det. Är det någon annan som har upplevt att dessa dekalvätskor löser upp klarlacken?

Bild

Här nedan kan ni se resultatet av några klarlackstester.

På den här sidan använde jag golvpolish och som ni kan se blev det blankt och fint där.

Bild

Och på den här sidan använde jag Tamiyas klarlack. Inte alls lika blankt men jag kanske bara hade behövt ha på fler lager. Har för mig att jag inte sprutade på så många lager med klarlack på den här sidan.

Bild
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

När jag vill ha en riktigt blank yta använder jag polerduk innan lack. Lägger på ett tunt lager Gunse, och så polerar igen.
Så ett par tunna lager till ovanpå det. Efter torkning är det bara att köra på med en ren polerduk. resultatet blir som på min Danska 35:a / Lennart
Bild
Bild
Bild
felle-j

Inlägg av felle-j »

Snacka om blankt, Lennart! Jag ska införskaffa polergrejer för det verkar bra att ha.
linusorn

Inlägg av linusorn »

Frågan är ju varför du vill ha det så högblankt? Ska du bara lägga dekaler är det inte nödvändigt med jätteblankt. En blank yta räcker för det mesta. En omgång med Tamiya eller Gunze blank räocker. Ta det försiktigt med golv polish också. Jag har slutat använda den annat än till huvar. Risk finns att den krackelerar.
felle-j

Inlägg av felle-j »

linusorn skrev:Frågan är ju varför du vill ha det så högblankt? Ska du bara lägga dekaler är det inte nödvändigt med jätteblankt. En blank yta räcker för det mesta. En omgång med Tamiya eller Gunze blank räocker. Ta det försiktigt med golv polish också. Jag har slutat använda den annat än till huvar. Risk finns att den krackelerar.
Nej, så högblankt som Lennarts fina Draken vill jag inte ha det men det kändes som om jag inte alls fick till det särskilt blank för att det skulle duga och inte heller en bra yta.
Skriv svar