Hur tight kan man böja mässingsrör?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robert A

Re: Hur tight kan man böja mässingsrör?

Inlägg av Robert A »

Vet bilbyggare som kör med speciella fjädrar som det lägger i röret sedan hettar upp röret med gas och böjer. Efter man böjt klart drar man ut fjädern, tanken med fjädern är att man slipper krökningar, kommer dock inte ihåg tillverkaren men de var inte så dyra..
joelrydh
Namn: Joel Rydh

Inlägg av joelrydh »

Mahatma G skrev:
magnusf skrev:Jag provade på kul med Albions mässingsrör som är 0,9/0,7 mm (ytter- / innerdiameter) och de går inte att bocka som de är utan att de knäcks.
Rörtillverkning (och i stort sett all mekanisk bearbetning av elastiska material) gör alltid att spänningar samlas i materialet och det enda sättet att bli av med dem är att glödga så att materialet blir plastiskt. Även efter detta är det troligare att det blir knäckning än böjning p.g.a. dimensionerna - jag tänker inte gå in på Eulers knäckfall eller dylikt - om man inte har tillräckligt mothåll när man bearbetar elastiskt, d.v.s. i rumstemperatur. Med upphettning så att materialet blir plastiskt går det att böja utan knäckning.
Vad innebär upphettning i det här fallet? Hålla röret över ett ljus eller pratar vi högre temperaturer?

Tipset om elkabel kan vara värt ett försök!
joelrydh
Namn: Joel Rydh

Inlägg av joelrydh »

Robert A skrev:Vet bilbyggare som kör med speciella fjädrar som det lägger i röret sedan hettar upp röret med gas och böjer. Efter man böjt klart drar man ut fjädern, tanken med fjädern är att man slipper krökningar, kommer dock inte ihåg tillverkaren men de var inte så dyra..
Jag har sådana fjädrar, från K&S, mitt problem är inte så mycket veck i röret som att få böjarna nära varandra när jag arbetar med så lite material. Alltså att få moment nog att böja så nära, och grepp att böja i rätt vinkel. Men ett par rundtänger kanske löser det.
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

joelrydh skrev:Vad innebär upphettning i det här fallet? Hålla röret över ett ljus eller pratar vi högre temperaturer?
Som namnet antyder innebär glödgning upphettning tills metallen glöder. I och med att den blir plastisk släpper spänningarna (om den får svalna långsamt och utan påverkan) och metallen blir mjukare vid rumstemperatur. Lämpligt för precisionsarbete och är en standardteknik inom exempelvis silversmide. Ska man bara böja kan man lika gärna göra det när metallen är varm och mjuk, men det är då lämpligt att använda en jigg som även tål temperaturen. Jag har inte i huvudet exakt hur många hundra grader som behövs (det är därför Handbook of Chemistry and Physics finns) men en liten gasolbrännare klarar att glödga koppar. Mässing ligger nog något högre så det kanske inte räcker med en brännare - jag har aldrig arbetat med mässing på det sättet, bara med koppar och silver.

Hur som helst, om det inte absolut måste vara metall så är det nog mycket enklare att följa Jannes tips.
/G
Skriv svar