Hej alla glada modellbyggare.
Jag skulle måla min stridsvagn och jag vet faktiskt inte vad som hände?
Började med en primer och för att va på den säkra sidan väntade jag 48h innan preshade.
La sedan en preshade och väntade ytterligare 24h innan jag la min top coat.
Nu kommer problemet...
Efter jag väntat 24h efter top coaten skulle jag lägga ett lager Satin varnish och AJAJAJ så dumt det blev.
När varnishen torkat blev ytan skrovlig och otroligt matt och färgnyansen ser grådaskig ut som ett dammlager över hela min stridsvagn,
lite som om man skulle sprayat den med airbrushen för långt ifrån modellen.
Jag vet jag la ett fint och jämnt lager på den så ytan såg fuktig ut men när det torkat presenterade sig herr katastrof.
Ytan har även fått fuktmärken (ser ut som när wellpapp varit blöt) lite här och där.
Jag har ingen fukt i kompressorn och alla produkter är Vallejo.
Så nu undrar jag.
1. Vad hände egentligen?
2. Vet någon här om det går att åtgärda och isf hur?
Tacksam för svar
Mvh Tomas
Hoppas någon kan hjälpa mig? (Problem med vallejo)
Re: Hoppas någon kan hjälpa mig? (Problem med vallejo)
Med att ytan är skrovlig menade jag kornig och inte att färgen under skulle ha skrynklat sig.
Varför detta har inträffat kan jag inte förklara (jag är inte jättesåld på att använda Vallejos färger i sprutan, däremot så penselmålar jag gärna med dem) men som ett försök att rätta till problemet så kan du försöka att blanklacka modellen, det kan ta bort den "sandiga" känslan. Det kan till och med lugna ner de andra oönskade effekterna ("fuktmärkena" - det är inte fett eller något annat kladd som visar sig?).
Eventuellt kan du försöka polera lite där du kommer åt innan du lackar blankt (tops eller papper eller en kökshandduk).
Och som vanligt: prova gärna på något annat först innan du ger dig på finmodellen!
Hälsningar
Magnus
Eventuellt kan du försöka polera lite där du kommer åt innan du lackar blankt (tops eller papper eller en kökshandduk).
Och som vanligt: prova gärna på något annat först innan du ger dig på finmodellen!
Hälsningar
Magnus
Tackar Magnus
Jag provade på en bit jag gjort precis samma procedur på och det fungerade men när jag körde vidare på min stridsvagn blev det ännu värre.... Det blir tillbaka till ruta 1 med primer igen.
En kompis berättade att man kunde blanda i ca 20-25% varnish direkt i top coaten. Jag provade även detta på en skräp bit och det blev kalas
Så nu gäller bara "Gör om gör rätt"
// Tomas

Jag provade på en bit jag gjort precis samma procedur på och det fungerade men när jag körde vidare på min stridsvagn blev det ännu värre.... Det blir tillbaka till ruta 1 med primer igen.
En kompis berättade att man kunde blanda i ca 20-25% varnish direkt i top coaten. Jag provade även detta på en skräp bit och det blev kalas

Så nu gäller bara "Gör om gör rätt"
// Tomas
Blank lack i färgerna är inget dumt trick oavsett vilken sorts färg man använder!
Lycka till och rapportera gärna hur det slutar!
Hälsningar
Magnus
Lycka till och rapportera gärna hur det slutar!
Hälsningar
Magnus
Det ska jag göra Magnus 
// Tomas

// Tomas
Hej
Jag hade mycket strul med färg som inte ville passera färgsprutan på rätt sätt.
För att lösa det började jag blanda vanlig klarlack i färgen. (Alla typer av färg)
Numer tar jag 1 del blank eller halvblank lack, 1 till 2 delar färg, och sedan 1 till 2 delar förtunning.
Alltid samma tillverkare av både lacken och färgen, än så länge.
Ger dessutom blank yta oavsett vilken typ av färg det är frågan om, matt, satin eller blank. (Blir lite Extracolor över det)
Det brukar fungera. Du får prova dig fram lite för att hitta rätt blandningar som funkar med din färgspruta och det tryck du vill använda.
Det blir lite olika blandning för olika kulörer, även från samma tillverkare, eftersom pigmenten kan varierar i form och storlek.
Valejo har dessutom två olika färgtyper, den valinga och Air. Den vanliga går också att sprutan men måste tunnas ut mer.
Alla akryler har också en tendens att torka för fort, blir till en gegga i färgsprutan efter bara någon minut i värsta fall.
Det kan lösas med den retarder som finns från de flesta tillverkarna.
Eller också oxgalla som kan köpas i konstnärsbutiker.
/N-U J
Jag hade mycket strul med färg som inte ville passera färgsprutan på rätt sätt.
För att lösa det började jag blanda vanlig klarlack i färgen. (Alla typer av färg)
Numer tar jag 1 del blank eller halvblank lack, 1 till 2 delar färg, och sedan 1 till 2 delar förtunning.
Alltid samma tillverkare av både lacken och färgen, än så länge.
Ger dessutom blank yta oavsett vilken typ av färg det är frågan om, matt, satin eller blank. (Blir lite Extracolor över det)
Det brukar fungera. Du får prova dig fram lite för att hitta rätt blandningar som funkar med din färgspruta och det tryck du vill använda.
Det blir lite olika blandning för olika kulörer, även från samma tillverkare, eftersom pigmenten kan varierar i form och storlek.
Valejo har dessutom två olika färgtyper, den valinga och Air. Den vanliga går också att sprutan men måste tunnas ut mer.
Alla akryler har också en tendens att torka för fort, blir till en gegga i färgsprutan efter bara någon minut i värsta fall.
Det kan lösas med den retarder som finns från de flesta tillverkarna.
Eller också oxgalla som kan köpas i konstnärsbutiker.
/N-U J