På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Min graphics air skåp blåser ut 355 kbm/h enl tillverkaren, självklart beror utblåset på hur stort filter samt filtertyp man har samt vilken kvalitet på fläktenhet de använder.
Tack för svaren.Det var väldigt intressant. Boxen som Conrad säljer verkar vara bra.Jag sitter och önskar att Allt om Hobby tog upp tester av sprutboxar, hur man bäst monterar dem och vilka fläktsystem som är bäst framöver. Problemet är att det är svårt att använda en air brush i en mindre lägenhet med en hel familj. Och hitta någon som är villig att måla mot betalning är inte heller lätt.
/Calle W
Tjenare!
Undertecknad har den boxen som bilden visar. Själva lådan har jag byggt om då den var lite "fladdrig" och för mitt/vårt boende lite väl skrymmande eftersom allt är ihopmonterat. Jag byggde en ny låda av formplyfa och gjorde fläktdelen löstagbar vilket gjorde den mer "förvaringsvänlig". Filter och fläktsystem behöll jag. För mig som (nästan) uteslutande målar med akryl (och tamiyas låtsasakryl) fungerar den mer än väl då det är färgdammet man vill ha bort. Slangen hänger jag upp vid frånluftsventilen och sedan fixar självdraget resten. Har för att testa hängt en vit frottéhanduk någon centimeter från slangslutet och det pyttelilla färgdamm som kom ut var i mina ögon mikoskopiskt så de två filtren fungerar väl.
Det "dammigaste" jag målar med är games Workshops Primer (som de som använt den kan damma rätt bra) och det klarar detta system av tillräckligt väl för att inte sambon ska klaga på att det ligger ett svart lager i hela köket... För mig betyder denna box att jag vid behov snabbt kan rigga airbrushen i köket och köra ett pass. Kan ju även tillägga att ljudnivån är betydligt lägre än köksfläkten på full gas!
//BjörnK
Jag har den som Robin och spett pratar om, jag är väldigt nöjd. Haft den ett par år nu. Det stökiga var att borra hål i husväggen, för att få ut slangen, men det var bara att borra, plocka ut fiber ull, och hoppas att man inte träffa på el-rör, det gick bra, och så satte jag en snygg ventil på utsidan. Man kan även dra ut slangen genom ett fönster eller befintlig ventilation.
Mvh. Neil
Spad16 skrev:Jag har den som Robin och spett pratar om, jag är väldigt nöjd. Haft den ett par år nu. Det stökiga var att borra hål i husväggen, för att få ut slangen, men det var bara att borra, plocka ut fiber ull, och hoppas att man inte träffa på el-rör, det gick bra, och så satte jag en snygg ventil på utsidan. Man kan även dra ut slangen genom ett fönster eller befintlig ventilation.
Mvh. Neil
Det var väl ingenting. Jag fick göra mitt hål i betong, typ 16cm tjock. Dessutom lyckades jag pricka in armeringsjärnskorsningen uppe till vänster i hålet. Jag vet inte hur lång tid det tog att såga igenom det med ett bågfilsblad, obs fyra ställen att såga av.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ska skaffa en sån där från Conrad eller motsvarande men jag får nog använda fönstret för slangen. Finns en del trevliga produkter där, lite som Clas Olsson fast med lite mer hobbygrejer. Gillade deras airbrushhållare och luppbrillor med 5x förstoring.