Dragon DS

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
spett
Namn: Patrik Spett

Dragon DS

Inlägg av spett »

Jag fick med ett antal gubbar i Dragons 251/21 "Drilling" sats men de är gjorda i något som dragon kallar "DS", som är en blandning mellan vinyl och styrenplast. Det är helt omöjligt att skrapa bort gjutskägg, nån som har tips här?
Fattar inte varför dom inte kunde gjort gubbarna i vanlig plast.
Plasticbattle

Re: Dragon DS

Inlägg av Plasticbattle »

All their early experimenting was poor. It may allow for better detail and help their moulding process, but it wasn´t popular. I believe its improved a lot since then. The best tips I have is place them in the freezer overnight, and try to slice the seams of with a very sharp blade/scalpel.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
spett

Inlägg av spett »

Ska prova frysen, tack för tipset. Jag tycker inte att detljerna är ett dugg bättre än på deras vanliga figurer i styrenplast, det behövs även lite spackel på dom. Föraren passar dessutom inte i förarsätet, sitter 3-4mm för långt bak, så jag måste fixa till gubben så att han drar upp knäna. Nu kan jag förvisso strunta i föraren men skytten är också gjord i DS och tar jag bort den med så kan jag lika gärna skita i dom andra 4 figurerna i vanlig plast med, blir ju lite konstigt med gubbar som pekar och kikar mot flygplan sen är det ingen skytt på pjäsen :) Man skulle kanske kunna gjuta av dom i resin och fixa till dom, men nåt sådant har jag aldrig gjort.
spett

Inlägg av spett »

Frysen funkade inte men jag provade att ta lite Tamia ultra tunnt lim på figuren sen gick det bättre att skrapa bort gjutkanter med kniven.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Prova att hetta en nål, eller en nål i en tempererad lödkolv och på låg värme smältmassera in gjutskarven i bakliggande plast.

Låg temperatur och försiktighet är viktigt så man inte förstör figuren.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
spett

Inlägg av spett »

Jag tyckte det gick ganska bra att få bort gjutskarven med Tamiya lim. Penslade på lite lim över skarven sen skrapa bort med kniven och var skarven för stor så fick jag köra ett par omgångar. Vågar mig inte på lödkolven ännu men jag har en där jag kan ställa in värmen. Föraren passade inte alls så jag fick dra in benen och räta ut armarna men här var ju DS en fördel för det gick lätt att skära en skåra in i halva armen och pilla in en bit tråd som håller armen rakare (spackel efteråt).
Skriv svar