Dekaler till grå AJSF37 i 1/72?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kari lumppio

Re: Dekaler till grå AJSF37 i 1/72?

Inlägg av kari lumppio »

Hej!

Robert, har du kunnit bekräfta att Akktu Stakki var målad också på babord (dvs höger) sidan av nosen? Jag har fågat detta många gånger och ingen verkar veta säkert.

Dessa dekaler väntar jag också!

Tacl i förhanden,

Kari
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Hej,
Kort svar då jag är på semester.

För att förtydliga så är det fyra olika Viggen-ark, AJ/SF/SH/SK (AJS dito), nästa enbart JA, tredje kronmärkesdekaler (likt Lansen-dekaler) och sista "The show must go on" för sig själv.

Östra aros finns med på kronmärkesdelen, dock endast en av två dekaler (två storlekar) då jag känner mig osäker på hur mycket färgen flyter ut. Det är risk att det bara blir en svart "blobb" (då gul trycks först med hål i det svarta).

Beträffande Knutte Lindhals hästemblem, har jag inte planerat att ta med det lilla i färg men väl det andra lilla i svart. Borde även det först nämnda vara med? Hur vanligt förekommande var det?

Yes det är HKP 3 och HKP 11 på ett ark. Notera att inte stenciler, vit text etc trycks samtidigt så det dröjer längre med detta.

Jag har bara en bild som bekräftar att vänster sida av nosen var målad med varghuvud. Jag har slängt med båda i alla fall. Osäker på om det här var ett rackartyg från kompaniets/divisionens sida eller om det var tillåtet. Men det borde finns flera människor som mins och kan berätta. Lite märkligt att man gjort sig omaket att ändra flottiljsiffran till röd också tycker jag. Det har hänt tidigare att man bara målade en sida av flygplanet med otillåtna saker då det inte ska synas från diverse kontor och flygledartorn.

Hälsningar
Robert
bergwall

Inlägg av bergwall »

Jag vill bara meddela att varghuvudet fanns på båda sidor på 37965. Efter samtal med en gammal klasskompis som varit tekniker på F21 och som i sin tur visste vem som gjorde jobbet kunde denne säga att huvudet var symmetriskt målat på båda sidor med vattenlöslig färg.

Det ska enligt ryckte även finnas ett nummer av Mach el. liknande som visar andra sidan.

//Robert
Calle W

Inlägg av Calle W »

Till bergwall: Går det att få HKP-dekalerna i skala 1:100 istället?Har ett sedan länge liggande projekt med en HKP 11 i skala 1:100. Samma gäller väl Viggen-dekaler också till Tamyia och Revells gamla modeller i skala 1:100.
/Calle W
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Robert...

Var huvudet ett förankrat jobb eller ett svartjobb? Vad var historien bakom huvudet? Kan vara roligt att foga det till historiken i "kunskapsbanken" innan historien suddar ut allt...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall

Inlägg av bergwall »

Hej Calle!
Jag har dålig koll på vad det finns i de skalorna (jag har inte gjort något). Jag fick nyss förfrågan om Lansen i 1/144 så det verkar ju som det är viss efterfrågan. För min del har jag fullt upp ett bra tag framöver (ni får skylla på FMV som införde splinterkamouflage). Men eftersom det tar ganska liten plats så borde man kunna klämma in det i framtiden, det ligger dock fyra tryck före i loppet så någon annan kanske hinner före. Jag tänker i ganska allmänna termer med alla modeller och storlekar av siffror och alla storlekar på kronmärken på ett ark. Några stenciler blir det nog inte tal om.

Varghuvudet var ett arbete inför det årliga julkortet 1987 från 211. Divisionerna och kompanierna (runt om i landet) brukade hitta på lite olika sånna här tilltag, det var helt tillåtet. Det förutsatte dock att tilltaget återställdes ganska raskt. Det står en del om det här specifika exemplet tillsammans med andra i Nordic Airpower #5.

//Robert
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Apropå julkort, finns eller kommer "Greenpiece" i dekalform?
Den orsakade ju ett visst rabalder då det begav sig vad jag minns.
bergwall

Inlägg av bergwall »

Jag sneglade på den märkningen och var rätt hågad att klämma in den men arket är redan alldeles fullt. Dessutom tror jag att man har hängt på en 61s märke i form av en stor skylt på fenan, det är alltså inte applicerat på flygplansplåten. Hur gör man med en sån grej?

Jag har kommit en bit med instruktionerna till AJ/SF/SH/SK-delen. Det är fortfarande väldigt sketchy och en individ saknas, texter är fel, stavning är inte kontrollerad osv. Jag tar risken att bli mailbombad och visar det i alla fall.
Bild
Bild

Det tillkommer även två A5-papper med instruktion avs. alla småtexter. Räcker vyerna ovan som instruktion för målningen? Det kostar att kläma ut det här på ytterligare färguppslag, det skulle i så fall bli tal om svartvitt.

Tre ytterligare dekalark tillkommer JA, lösa stenciler med kronmärken (som koplement, samma idé som Lansendekalerna) och The Show Must Go On.

//Robert
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Måste kolla nån av viggenböckerna hemma för att se hur det ser ut. Internet verkar vara alldeles befriat från bilder på "Foxtrot Warrior". Men rent spontant så låter det som att man får schratchbygga en skylt i Plasticard eller liknande.

Du skulle förresten inte kunna tänka dig att lägga till instrumentdekaler? T.ex skärmbilder från AJ´s radar och JA´s TI och MI? De borde ju inte ta överdrivet mycket plats, och de borde kunna använda en redan på arket använd grön kombinerat med svart. En dekal som visar "nya" TI´n på JA 37D skulle nog vara välkommet också. För dem som vill visa sin Viggen in action, eller som bara vill ha något mer än svarta ytor i cockpit.

Edit: mycket vill ha mer.. men du har gjort ett jättebra jobb med det som redan finns. Kul att du lägger ner allt detta arbete och att det blir så bra. Dekalerna som medföljer Tarangus sats ser jättefina ut de med. Antar att de är din förtjänst.

/E
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Ser bra ut så långt Robban.
Jag tycker att det räcker som det är vad det gäller målningsinstruktionerna på pappret.
Däremot skulle det vara trevligt med en komplett målningsinstruktion i rätt skala i pdf format på din hemsida som man kan ladda ner och skriva ut som målningsmasker.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar