Airfix tank fråga
Airfix tank fråga
Min sambo köpte en modell av en tank som heter female och så vitt jag vet är en av de första tanks som gjordes. Den är en Airfix modell. När jag öppnade lådan och tittade på den så såg jag att banden är två långa remsor med en pigg i ena sidan och ett hål i andra. Det står att man ska använda värme för att fästa ihop dem. Det jag undrar är går det att använda ett strykjärn för detta?
Re: Airfix tank fråga
Jag har alltid använt en liten skruvmejsel som jag värmt med en cigarettändare. Strykjärn är nog för stort, du riskerar att smälta området runt omkring piggen som du skall smälta.
Stefan
Stefan
Ah ok. Men då ska jag testa skruvmejsel istället. Tack för tipset.
I just det aktuella fallet med MK I (male eller female) så fungerar det nog bättre att limma fast banden istället. Det finns inga hjul i denna modellen utan man skall montera banden direkt på vagnens "sidor".
Öken-Erik
CU@C4
Öken-Erik
CU@C4
Ok fast jag kan kanske göra både och?
Hm.... inser nu att det jag skrev inte var helt solklart...
OK, detta är alltså inte ngt normalt förfarande men till just denna modellen är det mitt förslg då den är lite annorlunda.
Jag förslår att du inte sätter ihop banden alls faktiskt.
Limma istället fast banden på själva modellen, börja i en ända (gärna under vagnen) och jobba dej framåt. När du når fram till där du började (dvs kommit runt hela vagnssidan) så kan det vara så att du antingen måste skätra bort en bit eller sträcka lite då detta är vinyl som är flexibelt.
Jag vill ännu en gång poängterar att detta ör en metod för just denna modellen. inte för andra. Normalt håller jag på "smält samman med en skruvmejsel varianten" sas.
Öken-Erik
CU@C4
OK, detta är alltså inte ngt normalt förfarande men till just denna modellen är det mitt förslg då den är lite annorlunda.
Jag förslår att du inte sätter ihop banden alls faktiskt.
Limma istället fast banden på själva modellen, börja i en ända (gärna under vagnen) och jobba dej framåt. När du når fram till där du började (dvs kommit runt hela vagnssidan) så kan det vara så att du antingen måste skätra bort en bit eller sträcka lite då detta är vinyl som är flexibelt.
Jag vill ännu en gång poängterar att detta ör en metod för just denna modellen. inte för andra. Normalt håller jag på "smält samman med en skruvmejsel varianten" sas.
Öken-Erik
CU@C4
Ah ok. Ja då förstår jag. Jag har inte börjat med den än då jag gärna vill bli klar med min tiger först. Där jag också komiskt nog hat lite problem med banden. Men det är mest när det gäller att måla dem