Behöver hjälp med airbrush-blandning

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Ollo76
Namn: Olof

Behöver hjälp med airbrush-blandning

Inlägg av Ollo76 »

Hej. Jag är ny här på forumet och vet inte om jag är i rätt tråd eller avsnitt?

Jag har byggt modeller i många år men har på senaste tid börjat airbrusha mina modeller. Resultatet har varit varierande. Minst sagt.

Min fråga är: Jag airbrushade igår en Hurricane i skala 1:48 med humbrol Enamel och spädde med Humrol thinner. Mixen var ca 2/3 färg och en del thinner. Blev helnöjd med resultatet men märkte när jag kom hem från jobbbet (torktid 18 h) att färgen är väldigt "dammig" och nästan lite fet. Vad kan det bero på och har det nåt med blandningen att göra?? Kan jag ha sprutat för många lager första strykningen?? Har inte grundat, denna första rundan var tänkt som grundning.

Mvh Olle
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: Behöver hjälp med airbrush-blandning

Inlägg av Nicklas Karlén »

Vet inte vilket färgfabrikat du använder men en färgblandning som är i konsistens som standardmjölk är ett bra utgångs tips. När du blaskar runt färgen så ska du få en tunn färghinna på sidorna i din färgkopp eller liknade som försvinner efter en kort stund.
Att ytan är som dammig låter som om färgen hinner torka innan den når ytan. Prova och sänk trycket. Det ska ju inte ryka och ha sig. Om du målar med Tamyia så kan en eller två droppar av deras retrader var bra. Det gör att färgen torkar lite långsammare. Det finns även till andra fabrikat.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Det är lite av en smaksak men du kanske skall prova 50/50. Se till att inte vara för långt eller för nära när du sprutar. Idealiskt så skall färgen vara våt när den träffar ytan för att torka inför dina ögon på några sekunder.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ollo76
Namn: Olof

Inlägg av Ollo76 »

Tack för snabba svar. Återkommer med resultatet.
Skriv svar