Airbrush fråga - utpräglad nybörjare

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Kontakt:

Re: Airbrush fråga - utpräglad nybörjare

Inlägg av Stellan »

Nja, så värst mycket kemi behöver man inte kunna. Jag är helt rudis, men man lär sig att uppskatta att vara smart i vissa lägen. En hobby ska inte innebära mer jobb än nödvändigt, och det jobb man lägger ned ska vara kul. Inte ge upp, bara lära sig materialen och köra på vinnande koncept.
Stellan Schroeder Englund
klasa
Namn: Klas

Inlägg av klasa »

En fråga. På Vallejos egen thinner står det....delays the dryingtime. Är det alltså för att färgen ej ska torka i själva sprutan? Innan denna tråd trodde jag att det tog längre tid för färgen att torka på modellen.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Ja, den innehåller nog en skvätt retarder, som förlänger torktiden. Som du säger så blir det lite mindre "tip-dry" men det gör också att färgen flyter ut bättre.
klasa
Namn: Klas

Inlägg av klasa »

Och nu en liten lustig historia. Efter denna tråd har jag gjort en noggrann felsökning av all utrustning. Gick tillbaka till Wenzells med både kompressor och manualen till min H&S eurotec. Bilderna stämde inte med kompressorn. Den märkliga förklaringen var att jag fått en manual till en nyare modell?

Ok sa jag men var är då skruven för att tömma kondensvattnett. Jaha men det är ju det enda vredet som finns, hur reglerar man då trycket. Det går inte svarade de. Jag, men enligt manualen ska det ju gå. Lång diskussion....de gick med på att byta delar så att ett tryckreglage kom på plats för en ok peng.

Slutsats.....jag har målat öppen kondensventil.....antagligen orsakat svajigt tryck!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Där ser man, något att berätta för barnbarnen i framtiden.

Men går kompresorn hela tiden du har den påslagen? Det borde i så fall finnas en liten ventil man kan lämna öppen i lämplig grad för att kunna reglera trycket i viss mån? Nåja, hoppas det löser sig med tekniken för dig. Resten är bara övning och ett vaket öga.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar