Airbrush fråga - utpräglad nybörjare

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson

Re: Airbrush fråga - utpräglad nybörjare

Inlägg av Robin Nilsson »

Det skulle möjligen kunna vara så att det byggts upp att tunt skikt med färg på insidan av munstycket och att det inte försvinner vid snabbrengöring. Då blir det inte någon öppning för färgen när du drar nålen bakåt med avtryckaren.
Det kanske kan fungera att ta ett "hetare" lösningsmedel och spruta igenom så att färgskiktet löser sig, om det nu är det som är problemet alltså. Du kanske kan försöka kontrollera om nålen går lika långt fram när du fått problemet som när du börjar måla ? Om det blit riktigt geggigt framme i munstycket så känns det ofta i avtryckaren, nålen trycker inte på hela vägen framåt utan det blir en "sladdrig" känsla i avtryckaren när du släppt den helt.
Passningen mellan nålen och munstyckets insida är kritisk för funktionen så den måste man vara försiktig med (been there, done that, bought the spare parts ...)
/ Robin
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

När jag rengör min H&S Evolution så skruvar jag bort kronan och den inre tippen, drar ur nålen framåt för att inte få in mer färg i kanalen bakåt, skruvar av koppen på ovansidan. Den inre tippen lägger jag i en liten behållare med t-röd där den får ligga och suga åt sig och lösa upp färg. En skvätt t-röd på papper löser upp färgen på nålen. Akta spetsen så att den inte böjs. En skvätt t-röd i hålet där man duttar i färgen och en topps tar bort det mesta av färgen. Kikar in i kanalen där nålen ska sitta, ser det ut att vara färg där häller jag några droppar t-röd bakifrån och drar ett par drag med en mellanrumsborste (finns på apoteket) med lagom diameter, då får jag bort allt gegg som kan tänkas finnas i kanalen. Ett par snabba vrid med en tuss papper tar bort små rester och allt det blöta. Så tar jag upp tippen ur sitt bad, vrider till ett hörn på en bit toapapper och fuktar med t-röd, in i tippen och vrid runt några varv. Kommer det ut gegg ur hålet, är det förstoppning? Upprepa en gång och håll upp tippen mot ljuset så du ser om det är helt rent, vrid försiktigt på tippen så ser du om det är någon färgrest som snurrar med i tippen. Vid behov upprepas proceduren. Fäst kronan med tippen, stoppa tillbaka nålen, försiktigt så att inte nålens koning pressar sönder tippens fina gods, när det tar stopp så är det stopp. Fäst nålen. På med skaftets bakre del. Klart. Så här gör jag och det tar bara ett par minuter men säkrar humöret och slutresultatet. Det är alltid enklare och mer tidsbesparande om man rengör sprutan efter varje pass istället för att brottas med intorkad färg vid nästa pass.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Snabbrengöring kan kosta mer tid totalt sett än en riktig rengöring enligt Stellans beskrivning. Det pilligaste är att få bort eventuella beläggningar ur själva munstycket. Ibland kan man blåsa ur munstycket efter att det fått ligga till sig i lösningsmedel
Mellanrumsborstar är utmärkta till airbrush-städning
/ Robin
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Håller med Janne. T-röd är ingen bra kompis till Vallejo. Använd någon rengöring som inte är alkoholbaserad.

Vad har du för munstyckesstorlek?
Robert A

Inlägg av Robert A »

T-röd gör att vallejo färgen blir mer eller mindre latex :)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Har inga problem med T-röd och rengöring men jag skulle aldrig använda det till att spä färgen med.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Tycker faktiskt att fönsterputs är värre än T-röd?
Men lustigt att olika personer ändå kan ha så olika uppfattning?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
klasa
Namn: Klas

Inlägg av klasa »

Har en evolution spruta med 0.2 munstycke (även ett 0.6 men bara för stora ytor)

Om jag hör er rätt ska jag göra på följande vis.
1. Spruta igenom vatten.
2. Spruta igenom vallejo rengöring. Täpp även till nålen med en tops för bantryck.
3 byt färg, skaka väl

Reflektion angående latex. När jag senast körde igenom fönsterputs så bildades en tjock seg ansamling runt nålen som var väldigt seg att få bort.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Reflektion angående färg och lösningsmedel: innan du börjar experimentera kan du ju dutta ut en liten mängd färg på en stabil yta som exempelvis en vit tallrik, droppa på lite av lösningsmedlet och vispa runt med en pensel. Då ser du hur de reagerar med varandra och du slipper helv-t med att rengöra din spruta, utan att ens ha fått njuta av målningsarbetet :)
klasa
Namn: Klas

Inlägg av klasa »

Stellan, noterade inte ditt snabbtvätt tips men ser framför mig hur man gör. Låter som om det är värt ett försök.

Ger inte upp airbrushandet. När det blir bra så är det överlägset bra, är tyvärr bara grymt ojämn än då länge. Hade ingen aning om att "riktigt" modellbyggande krävde så djupa kemikunskaper.

Med penselmålning var det bara färg och vatten.... ;-)
Skriv svar