Airbrush fråga - utpräglad nybörjare

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
klasa
Namn: Klas

Airbrush fråga - utpräglad nybörjare

Inlägg av klasa »

Hej

Är en utpräglad penselmålare som började med airbrush för ca 6 mån sedan. Har följande problem

Ställer in lufttryck och blandar till färgkonsistens tills jag får tunna linjer och små prickar utan utflytande på papper.
Går sedan över till modellen. Har ca 20 fantastiska minuter. Sedan börjar problemen, spridning av färg och ojämnheter ökar. Försöker ställa upp lufttryck för att kompensera. Tror att problem sammanfaller med att jag byter nyans efter en snabbrengörning.

Nu till frågan. Hur långa sessioner kör ni? Ska man göra en full rengöring efter varje färgbyte? Använder ni flera sprutor?

Med vänlig hälsning,

Klas
Stellan
Kontakt:

Re: Airbrush fråga - utpräglad nybörjare

Inlägg av Stellan »

Hej Klas,

kör allt från 15 sekunder vid en liten retusch, till flera timmar. Allt beroende på behov.

Brukar göra en full isärplockning om jag måste frångå principen från ljus färg till mörkare, från färgstarkt till neutralare färger (vitt, gult o liknande färger som är känsliga för mycket små mängder av starkare nyanser). Ibland kan det finnas tillfällen då gudarna inte ler mot mig och då blir det full rengöring i vilket fall. Vissa nyanser tycker jag brukar vara knepigare än andra, vet inte varför, och dessa är riktigt knepiga för mig. Fler sprutor använder jag om jag måste ha möjlighet att byta nyans i flykten, exvis maska och måla amerikanska nationalitetsmärkningar i vitt och mörkblått men bara har en uppsättning masker och därmed måste göra om proceduren vid varje ny plats, dvs 4 ggr på ett flygplan.
Stellan Schroeder Englund
klasa

Inlägg av klasa »

Försöker shada från vitt, gult, orange, rött tilm brunt och svart (eld). Fick framför allt problem med gult och oranget som appliceras efter vitt.Den vita färgen beter sig hur bra som helst. Tror att just gult och orange är svåra då de har dålig teckningsgrad.

Klas
Per K

Inlägg av Per K »

Gula färger brukar väl av nån anledning vara svårare att få täckning med än andra. Att du får problem efter 20 min och rengöring beror sannolikt på att du får torkade färgrester i munstycket som börjar sätta igen detta. Detta kan då bero på hur du gör din snabbrengöring. Själv blåser jag igenom med vatten, därefter lämplig rengöring som jag bakblåser (använder en tops för att täppa till munstycket så det bubblar baklänges upp i koppen) och sen låter blåsa ut, därefter mer vatten och sen håller jag tummarna och fyller på med nästa färg.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Vilken sorts färg (tillverkare) och vad späder du med ?
/ Robin
klasa

Inlägg av klasa »

Vallejo air (akryl)
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Den färgen har jag aldrig använt men jag misstänker att det beror på att det börjar klägga igen för att färgen börjar torka, troligen inne i munstycket ...
Hur gör du när du gör "snabbrengöring" ?
/ Robin
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Vallejo: antingen älskar man den eller hatar den. Jag lägger inte ned så mycket känslor utan arbetar vidare med den. Skaka ordentligt, ännu mer och så lite till, kan behöva lite spädning med Vallejos egen soppa eller vatten även om Air är till för att köras i sprutan som den är. Vallejo kan behöva lite högre tryck än andra. Rengöring med vatten och sedan t-röd. Glöm inte att grunda med någon färg annars så är den väldigt känslig för repor, i alla fall i början. Jag kör med Games Workshop eller Tamiyas grund på sprayburk.
Stellan Schroeder Englund
klasa

Inlägg av klasa »

Snabbrengörning. Har testat både tröd och fönsterputs och sprutar igenom samt håller en tuss hushållspapper för munstycket. Kan också topsa själva färgkoppen.

Klas
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag tycker att T-röd och Fönsterputs geggar ihop Vallejofärgen.
Använd istället deras egen rengöring. En del hävdar att det är bra att spä ut färgen med densamma.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar