Tarangus Viggen - senaste nytt

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Tarangus Viggen - senaste nytt

Inlägg av Björn Fransson »

Har nu studerat bilderna lite närmare och är fortfarande imponerad! Det mesta tycks vara fullt i klass med t ex Hasegawas Draken. Cockpiten är ju t o m rätt lik den - med samma brister (området bakom stolen är helt slätt) och förtjänster (finfin detaljering på panelerna och snygga stolar).

Lite synd är att man lagt mycket energi på hjulbrunnarna vid de inre huvudställsluckorna (dessa är ju nästan alltid stängda) medan nödgeneratorn som alltid är utfälld i parkeringsläge, inte finns med alls. Hade hellre sett att man gjort omvänd prioritering här. Å andra sidan är det grymt ambitiöst att lägga till de få millimeter som skiljer JA från AJ (och övriga) i längd!

På pluskontot tycks även ligga fina landställ och dessutom - inte minst viktigt - en riktigt väl avvägd ytdetaljering med precis lagom fina panellinjer. Bravo!

Det är många delar som ska ihop för att kroppen ska funka. En utmaning för konstruktör och byggare, men på provbygget ser man ut att ha lyckats riktigt bra. Möjligen kan skarven på framkroppen bli lite trixig att få bort. Men det kan också vara det faktum att delarna är gjutna i olika grå nyanser som spelar ögat ett spratt.

En sak som förvånar mig lite är "bulorna" vid utblåset. Betvivlar inte en sekund att de sitter där på originalet, men jag hade aldrig noterat dem.

Men sammantaget tycks det bäddat för ett riktigt stort BRAVO! Lansen var bra, Tunnan bättre, Viggen... Ja, den måste ju bara bli bäst! :)
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Björn Fransson skrev:Lite synd är att man lagt mycket energi på hjulbrunnarna vid de inre huvudställsluckorna (dessa är ju nästan alltid stängda) medan nödgeneratorn som alltid är utfälld i parkeringsläge, inte finns med alls.
Att nödgeneratorn redan finns från en viss resintillverkare månne har något med saken att göra..? :twisted:
/G
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Hade man inte lag till de där "millimetrarna" i längdskillnad avseende AJ och JA så hade man väl blivit helt sågad idag...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Flippermatt
Namn: Mattias K

Inlägg av Flippermatt »

What do we do today ? Well, let´s start a rumour.............

Jag väntar med plånbok i högsta hugg och den är försatt i högsta beredskap att slanta upp för i alla fall 2, kanske 3 utav denna release..

Det jag dock har lärt mig genom åren.............. Ta CAD:arna för vad dom är... Jag har sett dom finaste preshotsen genom åren för att sen bli apbesviken när jag väl håller dom färdiga gjutstammarna ihand... Jag har sett tvivelaktiga förhandsvisningar och i sinnet redan sågat modellen, för att sedan läsa topreviews när modellen fysiskt hamnat på bordet.

Spekulation innan färdig modell innebär spänning och intresseboost i bästa fall... Tyvärr väldigt många gånger ochså lite "vargen kommer" där man förpassar objektet till slasken. Foton, skuggningar och 2d bilder lurar ögat, så är det.. För att inte lura mig själv eller andra, värderar jag modellen när jag har den i handen... Sen finns det ju slolklara brister på bild som man inte kan undgå, eller vad sägs om Academys första P-51 D release i 1/72 där man gjöt 5+5 avgasrör istället för 6+6..... ;)

Någon som har ett trovärdigt releasedate på denna Viggen ?

God Fortsättning på er byggers..... :)

mvh
Mattias Käck
Dedicated P-47 decaloholic....
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Bara tio avgasrör? Var inte Academy's Mustang utrustad med en unik V 14? *s*
Såg nu att även Mustangen på boxarten har en unik motor!

Mvh. Andre
Senast redigerad av Andre B. den 27 dec 2013, 13:12, redigerad totalt 1 gånger.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Hur mycket resin och ets tror ni kommer att släppas för den här modellen?

Stefan
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Stefan S skrev:Hur mycket resin och ets tror ni kommer att släppas för den här modellen?

Stefan
Ja du, med tanke på hur mycket som kom till esci Viggen så förhoppningsvis lite mindre :p
Det finns alltid behov av att detaljera det där lilla extra.... se bara hur mycket som kom till KHs Gripen, i grunden en bra modell men likförbannat har jag beställt resin för 750 spänn!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Mikael Falk

Inlägg av Mikael Falk »

Janne.S skrev:
Stefan S skrev:Hur mycket resin och ets tror ni kommer att släppas för den här modellen?

Stefan
Ja du, med tanke på hur mycket som kom till esci Viggen så förhoppningsvis lite mindre :p
Det finns alltid behov av att detaljera det där lilla extra.... se bara hur mycket som kom till KHs Gripen, i grunden en bra modell men likförbannat har jag beställt resin för 750 spänn!
Undra just hur mycket av det befintliga resinet går att använda? Alltså utan några större ingrepp...
Man har ju en del.... :P
"1/48, för oss skumögda."
Jan Gaude
Namn: Jan Gaude

Inlägg av Jan Gaude »

På söndagens byggmöte här i Uppsala, så dök den så hett efterlängtade Viggen från Tarangus upp... :P

Det är en 1:a testgjutning av den, som Björn Erikssson fått äran av att testbygga. Den var helller inte riktigt helt klar... Fattas lite smådetaljer,ytfinish m.m. Men snart så... ;)

Finns ett bildreportage på: http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsu ... ut421.html
(Dubbelklicka på bilderna, så blir dom större)

Mvh / Jan gaude
http://www.ipmsuppsala.n.nu/
Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

Ser lovande ut
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar