Airfix 2014
Re: Airfix 2014
Ingen Free Enterprise II i år heller......
Lite roligt att dom släpper den gamla hemska 707:an igen.
Fast en ny DC-3 kan ju bli trevligt.
Stefan
Lite roligt att dom släpper den gamla hemska 707:an igen.
Fast en ny DC-3 kan ju bli trevligt.
Stefan
-
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
- Ort: Järfälla
Re: Airfix 2014
På det hela taget ganska nöjd med 1/72 flyg. Men jag tycker Airfix försitter en stor chans när det gäller fartyg. Det råder en skriande brist på brittiska fartyg från VK2 i 1/350. I fartygsbyggarkretsar hamnar sådana alltid högt på alla önskelistor. Framför allt saknas jagare, kryssare och hangarfartyg. Visserligen har 1/350 tidigare inte varit en skala som Airfix har använt, men det har ju ändrats de senaste åren. Japanska och kinesiska tillverkare formligen spottar ut byggsatser av japanska, amerikanska och tyska fartyg från VK2, medan de brittiska fartygen är lätt räknade. Det borde ju tilltala hemmamarknaden också, så jag har svårt att förstå att Airfix inte tar chansen att kapa åt sig den marknadsnischen.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Re: Airfix 2014
Alltså, har verkligen det spottats ut så mycket mer av någon nationalitet, bortsett från japanska, som i stort sett till 100% är för den inhemska marknaden? Jag menar, om man tänker i klasser, och då också formar:Sten Ekedahl skrev:På det hela taget ganska nöjd med 1/72 flyg. Men jag tycker Airfix försitter en stor chans när det gäller fartyg. Det råder en skriande brist på brittiska fartyg från VK2 i 1/350. I fartygsbyggarkretsar hamnar sådana alltid högt på alla önskelistor. Framför allt saknas jagare, kryssare och hangarfartyg. Visserligen har 1/350 tidigare inte varit en skala som Airfix har använt, men det har ju ändrats de senaste åren. Japanska och kinesiska tillverkare formligen spottar ut byggsatser av japanska, amerikanska och tyska fartyg från VK2, medan de brittiska fartygen är lätt räknade. Det borde ju tilltala hemmamarknaden också, så jag har svårt att förstå att Airfix inte tar chansen att kapa åt sig den marknadsnischen.
Amerikanskt:
2 slagskepp, 3 om vi räknar Arizona.
1 kryssare.
3(?) jagare
5 hangarfartyg
Tyskt:
2 slagskepp/slagkryssare
2 kryssare
2 jagare
Brittiskt:
3 slagskepp/slagkryssare
1 kryssare
1 jagare
1 korvett
Den stora skillnaden är egentligen att man hitintills bättre utnyttjat formarna för det tyska och amerikanska, och då framförallt på jagarsidan. Men det kommer man säkert att göra vad tiden lider.
Så lite överdrivet blir gnällandet om hur åsidosatta brittiska flottan är i modell. Kanske inte allt som folk vill ha, men amerikanska flottan har ungefär lika stora hål, och vi ska inte ens gå in på franskt, italienskt eller ryskt.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 28 sep 2013, 23:44
- Namn: Sven Persson
Re: Airfix 2014
Robert A skrev:Du har rätt ingen new tooling.. då får de vara. Attans att ingen släpper en ordenlig sats, hoppas innerligt på eduard då tjeckerna använde kärran och de verkar släppa allt tjeckoslovakiskt.Björn Fransson skrev:Nja, Fougan är en återutgivning. Så det är väl jämnt (gjut)skägg mellan de båda. Läs jämförelsen här: http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... gister.htmRobert A skrev:En ny fouga i 1:72 trevligt, hellers gamla relik kan hamna i tunnan då.
Valom har ju släppt en ny byggsats av Magistern men har inte sett hur den ser ut.
Sven Antenn
Re: Airfix 2014
Nja, det här stämmer väl inte helt? Går ju inte att bara räkna klasser. Man får ju titta lite på antal tillverkare med...denstore skrev:Alltså, har verkligen det spottats ut så mycket mer av någon nationalitet, bortsett från japanska, som i stort sett till 100% är för den inhemska marknaden? Jag menar, om man tänker i klasser, och då också formar:Sten Ekedahl skrev:På det hela taget ganska nöjd med 1/72 flyg. Men jag tycker Airfix försitter en stor chans när det gäller fartyg. Det råder en skriande brist på brittiska fartyg från VK2 i 1/350. I fartygsbyggarkretsar hamnar sådana alltid högt på alla önskelistor. Framför allt saknas jagare, kryssare och hangarfartyg. Visserligen har 1/350 tidigare inte varit en skala som Airfix har använt, men det har ju ändrats de senaste åren. Japanska och kinesiska tillverkare formligen spottar ut byggsatser av japanska, amerikanska och tyska fartyg från VK2, medan de brittiska fartygen är lätt räknade. Det borde ju tilltala hemmamarknaden också, så jag har svårt att förstå att Airfix inte tar chansen att kapa åt sig den marknadsnischen.
Amerikanskt:
2 slagskepp, 3 om vi räknar Arizona.
1 kryssare.
3(?) jagare
5 hangarfartyg
Tyskt:
2 slagskepp/slagkryssare
2 kryssare
2 jagare
Brittiskt:
3 slagskepp/slagkryssare
1 kryssare
1 jagare
1 korvett
Den stora skillnaden är egentligen att man hitintills bättre utnyttjat formarna för det tyska och amerikanska, och då framförallt på jagarsidan. Men det kommer man säkert att göra vad tiden lider.
Så lite överdrivet blir gnällandet om hur åsidosatta brittiska flottan är i modell. Kanske inte allt som folk vill ha, men amerikanska flottan har ungefär lika stora hål, och vi ska inte ens gå in på franskt, italienskt eller ryskt.
Idag så går det väl att bygga i stort sett hela tyska högsjöflottan i 1/350 (liksom det länge gått att bygga i 1/400 från Heller)?
4 stycken slagskepp/slagkryssare - Bismark, Tirpitz, Gneisenau och Scharnhorst (Tamiya, Dragon, Trumpeter och Revell)
Är inte alla fickslagskeppen tillgängliga än? Academy har gett ut Graf Spee...
2 kryssare - Prinz Eugen, Hipper... (Trumpeter)
Jagare? Finns väl de flesta typer utgivna idag från Dragon, Trumpeter, Zvezda mfl. Z 17, 30, 31, 38, 39...
Ubåtar? Alla typer finns utgivna mig veterligen...
Har vi inte sett en hel del "udda" från Zvezda, ICM mfl. Typ Sevastopol, Borodino, Varyag, HMS Dreadnought mfl. En del tyskt VK 1 även här...
Sedan var väl Heller rätt duktiga på att ge ut både franskt och italienskt i 1/400? Och jag tycker mig minnas en del italienskt och franskt även i 1/350 Roma, Richeliue. Finns väl en del polskt utivet med... ?
Amerikanskt? Fick ihop minst 15 hangarfartyg, inte mindre än sju från VK 2 bara från Trumpeter - CV-2 Lexington, CV-8 Hornet, CV-9 Essex, CV-10 Yorktown, CV-13 Franklin, CV-14 Ticonderoga, CV-19 Hancock. Sedan tappade jag räkningen på slagskepp, kryssare, jagare och fregatter...
Fregatter och jagare är tacksamma att bygga ur kostnad och storlek. Lite som Airfix 1/600 slagskepp från förr. De saknade slagskeppen i 1/350 är nog på väg oavsett land/tillverkare...
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix 2014
Fast det är klasserna som är intressant. Bismarck och Tirpitz är samma form, men vissa delar som skiljer. Samma sak går igen i annat.
Alla hangarfartygen i t.ex. Essex-klassen är bara ombokningar av samma modell, med lite delar som skiljer. Smart, och roligt för oss konsumenter, men det är i grund och botten samma modell.
Trumpeter skulle kunna gjort samma sak med t.ex. Queen Elizabeth-klassen, och tryckt ut de andra tre skeppen också, istället för att bara ge oss QE och Warspite. De borde lagt upp formarna till Repulse så att man kunde släppt Renown också.
Gneisenau finns än så länge bara i 1/400, som väl är minst 25-30 år gammal, och inte är aktuell i diskussionen om utsprutandet av icke brittiska 350-modeller.
Missförstå mig rätt nu. Jag hade varit själaglad om det hade kommit ett Nelson-klassskepp eller Revenge-klassskepp. Jag hade kunnat sälja min gamla mor för ett brittiskt hangarfartyg. Men den massiva mängden amerikanskt och tyskt kontra avsaknaden av brittiska släpp beror mer på kreativt användande av formar och mytbildning om att ingen vill ge ut brittiskt.
Alla hangarfartygen i t.ex. Essex-klassen är bara ombokningar av samma modell, med lite delar som skiljer. Smart, och roligt för oss konsumenter, men det är i grund och botten samma modell.
Trumpeter skulle kunna gjort samma sak med t.ex. Queen Elizabeth-klassen, och tryckt ut de andra tre skeppen också, istället för att bara ge oss QE och Warspite. De borde lagt upp formarna till Repulse så att man kunde släppt Renown också.
Gneisenau finns än så länge bara i 1/400, som väl är minst 25-30 år gammal, och inte är aktuell i diskussionen om utsprutandet av icke brittiska 350-modeller.
Missförstå mig rätt nu. Jag hade varit själaglad om det hade kommit ett Nelson-klassskepp eller Revenge-klassskepp. Jag hade kunnat sälja min gamla mor för ett brittiskt hangarfartyg. Men den massiva mängden amerikanskt och tyskt kontra avsaknaden av brittiska släpp beror mer på kreativt användande av formar och mytbildning om att ingen vill ge ut brittiskt.
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Airfix 2014
1/350 hit och 1/400 dit, det kan kvitta tycker jag.
Jag vill ha fartyg i skala 1/72, gärna en Tribal-jagare eller HMS Belfast
häpp / Robin
Osa-klassens robotbåtar kommer ju i skala 1/72 så det finns ju en del kul
Jag vill ha fartyg i skala 1/72, gärna en Tribal-jagare eller HMS Belfast

häpp / Robin
Osa-klassens robotbåtar kommer ju i skala 1/72 så det finns ju en del kul
Senast redigerad av Robin Nilsson den 19 dec 2013, 14:49, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Airfix 2014
Jag får nog säga att jag gillar Swiften även om jag nog önskat en Scimitar. Dorniern var nog rätt i tiden. Blenheimen likaså. Men jag hade gillat Blenheimen bättre om man kunnat bygga både versionerna i samma "låda".
Samma sak gäller Lightningen. Varför inte bägge versionerna i samma låda?
/ Andre
Samma sak gäller Lightningen. Varför inte bägge versionerna i samma låda?
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix 2014
För att bygga bägge måste man ju köpa två modeller så spelar det då någon roll om det är olika lådor?
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Airfix 2014
Om båda varianterna ska vara i samma låda så blir det väl onödiga delar i alla lådor och då kanske varje låda blir dyrare ?
Istället för 2 ggr X SEK så får man kanske betala 2 x 1,2 SEK ??
/ Robin
Istället för 2 ggr X SEK så får man kanske betala 2 x 1,2 SEK ??
/ Robin